Petra Liuski

Nej, du stoppar jag mig själv! Jag gör ju rätt.

5 kommentarer

Jag kände först en frustration, en irritation och anade eleka tankar om lite av ett misslyckande. Det är mer än en månad sedan jag var på gymmet. Och jag som startade en grupp på Facebook om träning och pepp (Träningspepp)… Jag skulle ju träna två löppass och två gympass i veckan och jag ville få in ett yogapass också…

Men där stoppar jag mig själv. Visst – jag har inte varit på gymmet och ja, jag har tagit bussen för att spara tid åtskilliga gånger dessa veckor och ja, jag har prioriterat att jobba stenhårt. MEN – för det finns ett stort sådant – jag har rört mig och jag har inte valt bort motion pga lathet eller bekvämlighet. Jag kikade på våra ambitioner för Träningspepp och inser att  jag uppfyllt allt jag egentligen behöver för att må bra! Bara för att gympassen inte blivit av så har jag inte slutat röra mig. Det har blivit löpning och promenader. Och cykelturer. Varje dag. Varför ska jag vara så hård mot mig själv då jag tycker att alla andra gör det lysande med sina insatser? Nej, nu är det slut på det. Jag ska fortsätta med min träning såsom det passar mig med livet i övrigt, jag ska planera en vecka i taget och ha en strategi för den. Så klart – det är ju enkelt!

Här är riktlinjerna jag satt upp för gruppen och som vi går efter:

”- Vi strävar efter att få till 30-60 minuters rörelse per dag. Hit räknas all rörelse, såväl vardagsmotion (cykla till jobbet, storstäda, klippa gräset osv) som träning som kräver ombyte.

– Vi ska försöka utmana oss själva: att variera träningen mer, att ta i lite extra eller bara ta sig iväg. Sätt upp ett realistiskt MÅL för din träning för den närmaste tiden eller hela hösten. Lägg upp en STRATEGI för hur du ska klara det (t ex. jag vill variera min träning för nu kör jag bara spinning. Ditt mål är variation och din strategi/din metod blir att få till ytterligare en eller två aktiviteter som du alternerar med)

– Givetvis belönar vi oss kontinuerligt! Du bestämmer hur.

– Det här är ingen tävling, bara ett redskap för att motivera till rörelse och lite av en ny livsstil. Lagom är bäst och funkar det inte enligt plan någon vecka så gör det ingenting. Kom med på banan så snart du kan igen, bara du inte ger upp.

Använd möjligheten som Facebook ger oss – att kommentera, klaga och skryta. 🙂

Pssst – kom ihåg att vila emellanåt och äta bra mat så kommer din träning att bli riktigt kul.”

Vill du vara med i denna mysiga, tillåtande och peppande grupp – leta rätt på Träningspepp på Facebook så lägger vi till dig!

Annonser

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

5 thoughts on “Nej, du stoppar jag mig själv! Jag gör ju rätt.

  1. klart du ska stoppa dig!
    Vettig insikt och skönt du reflekterar offentligt också. Brottas med liknande varje dag, skyhöga mål och känner sig inte nöjd fastän man åstadkommit mer än vad man egentligen borde hinna…
    näe, kör på och var du, jobba hårt, träna och lev som du gör och må bra!!
    kram

  2. sv: ja självklart så är jag en mycket stolt mor 🙂

    Vilket alla föräldrar borde vara som har barn som hjälpt till att skapa ngt så underbart vackert. Detta är ett mycket bra tillfälle att lära barnen att tillsammans kan man göra underverk 😀

  3. Fb-gruppen är full av glada tillrop och vänligt pepp. Jag känner mig välkommen även om jag inte är träningsfanatiker. Så var inte hård mot dig själv. Bättre att träna lite än att inte träna alls 🙂 Och som sagt, att ta trapporna istället för hissen (gör jag alltid för jag gillar inte hissar) räknas också 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s