Petra Liuski

Önskan: om jag inte var så förbannat smart

Lämna en kommentar

Ja, du läste rätt. Vissa gånger önskar jag att jag inte vore så jävla intelligent. Det är nästintill alltid en enorm fördel men ibland är det jobbigt att kunna lägga ihop saker, förstå beteendemönster, läsa mellan raderna och förstå mer än vad som sägs eller skrivs – detta liiite mer än vad som är ”normalt”.

Jag är inte intelligent på så sätt att jag kan rabbla extrema fakta eller forska inom neurokirurgi, nej – jag är socialsmart. Jag har nämligen en förmåga att snabbanalysera och ha rätt. Det kanske låter banalt eller kanske spännande, men det är inte alltid ett plus.

Jag har varit med om utvecklingssamtal där jag insett att jag läser av chefen på ett plan som inte alls är bekvämt. Jag har suttit i möten och kunnat lägga ihop en extremklar bild av ett tal- och beteendemönster medan talaren babblar på och får med sig hela gruppen åt helt fel håll utan att någon reagerar. Och jag har mött individer som ljuger mig rakt i ansiktet då de tagit för givet att jag inte har något bakom pannbenet, ett brett kontaktnät och god slutledningförmåga. Ja, jag har mött en hel del skitfolk helt enkelt (många bra också så klart).

Oftast är det som sagt bra att kunna läsa av människor – jag spar tid och möda. Det är sällan dessa personer får veta att jag sett igenom deras agenda och beteende. Jag får nämligen inget ut av att dra undan mattan för dem, utan låter det vara min hemlighet. Jag kan dock intyga att det aldrig byggts några långvariga eller djupa relationer med vederbörande. Det har hänt att jag vissa gånger försökt blunda men tyvärr har jag alltid fått min analys bekräftad förr eller senare.

Ja, det är som sagt inte alltid positivt det här med att vara socialsmart. Jag har blivit så besviken på människor – kollegor, främlingar och s.k. vänner. Och det tar enorm energi. Å andra sidan vet jag att de jag har närmast mig, som jag tyr mig till, de är riktiga pärlor. Och så vet jag att jag alltid kan lite på min intuition.

Är du likadan eller har du varit med om detta någon gång?

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

