Petra Liuski

Läxor – ska de lämnas in oklanderliga?

4 kommentarer

image

Vi har passat på att göra Jonahs läxa i dag då vi varit hemma. Eller vi är inte rätt – han har ju själv gjort den. För jag vill faktiskt inte lägga mig i för mycket. Inte med en sjuåring.

Min åsikt är att barnen i skolan får så pass mycket stöd och pedagogisk hjälp att de utvecklas även om vi inte petar i allt här hemma (det ser jag ju med egna ögon). Dessutom blir de små liven säkert korrigerade till leda i skolan. Och dessutom –  vem är jag som mamma att komma med pekpinnar och berätta att man minsann har punkt bara i slutet av meningen och att det gärna får vara mellanrum mellan orden. En glädjedödare. Inget annat.

Kanske är det mitt mammahjärta som är för blödigt – men jag tror inte det. Visst rättar jag emellanåt och frågar vad de pratat om och lärt sig i skolan – men bara lite, för att känna efter vilken nivå som gäller. Jag vill för allt i världen inte ta bort arbetsglädjen och kreativiteten som faktiskt sprudlar just nu. Det borde vara bättre att stimulera till försök, assistera i någon detalj och sedan låta utvecklingen ha sin gilla gång.

Att läxan sedan inte alltid lämnas in i ett skick som är perfekt, det må vara. Det är ingen tävling! Jag tror på tiden, på att ha roligt och på att intresse och kunskap frodas av att få tänka lite fritt och slippa bli inmotad i en korrekt mall. Om ett år kan jag ställa högre krav, men nu får det vara kul att gå i skolan. Att jag som förälder kanske blir ansedd som lat och oengagerad struntar jag i – jag vet ju att raka motsatsen gäller.

Berätta, hur tänker du?

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Läxor – ska de lämnas in oklanderliga?

  1. Jag tycker du är en klok mamma!

  2. Krav ställer barnen (åtminstone vår dotter) tillräckligt på sig själva! Men det är svårt tycker jag, att inte peta i detaljer och ”göra läxan” åt henne… Det sitter nog mest hos mig att det ska vara så felfritt. Skolan förväntar sig nog inte perfektion ännu…hoppas jag!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

