Petra Liuski

Så kommer du ur ett misslyckande

3 kommentarer

Häromdagen fick jag denna fråga på bloggen: ”Tänkte höra med dig om du kunde skriva något om hur man ska möta ett misslyckande på bästa sätt?”och här kommer mitt svar:

Den där känslan av att ha misslyckats är bland de jobbigaste känslorna att hantera. Det kan ingen komma och säga något om. Alla är vi dock olika så någon entydig metod för hur vi kan gå vidare efter ett misslyckande finns inte, hur gärna vi än skulle vilja ha en universal checklista. Däremot kan vi hitta en individuell strategi och metod som passar just oss, en metod för att lära känna sig själv och hur man reagerar vid sådana här tillfällen och aktivt jobba med att förändra just reaktionen och agerandet som kommer därefter.

Känner du att den där hopplösa känslan av misslyckande så kan kanske en liten övning vara ett sätt att hjälpa dig se vad du kan göra. Ta papper och penna och skriv ner dina tankar kring följande:

Vad är det som hänt, hur ser det ut idag? Beskriv kortfattat din misslyckade känsla och hur den uppstått.

Vem säger att det som hänt är ett misslyckande?

Hur vill du komma vidare? Var är det du vill vara, ditt önskade läge? 

Vad ser du för möjligheter att nå till ditt önskade läge? 

Ser du några hinder som står i vägen för att ta dig dit du vill?

Vad behöver du för att börja jobba med att komma till ditt önskade läge?

Till sist – fråga dig själv hur mycket du vill förändra och komma vidare från denna känsla och NÄR du kommer att börja ta tag i det.

Vill du bolla vidare eller bli coachad på ett sådan här situation får du jättegärna kontakta mig på 0736636640 eller petraliuski@gmail.com.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

3 thoughts on “Så kommer du ur ett misslyckande

  1. Absolut! Svaret finns hos en själv, alla är olika, alla agerar olika. Men det är inte jämt reaktionen/agerandet behöver bearbetas och förändras så mycket, såvida den inte ställer till problem! Jag har haft iaf ett ”större misslyckande”, det var mitt ”kraschade förhållande” m mina större barns far, jag ville så gärna att det skulle funka, just för att inte ha misslyckats. Nu är jag glad åt det missödet, jag vill inte ändra på mitt agerande och allt strul som det hela förde med sig. Jag ser det som en erfarenhet rikare, jag blev starkare och nu när jag ser tillbaka på det kraschade förhållandet så tycker jag väl egentligen inte att det var så stort misslyckande trots allt. Just nu känner jag att jag inte är så rädd att misslyckats, jag vet att det för med sig mycket bra också 🙂 Bara man ger det tid!

  2. Tack för ett inspirerande inlägg=) Många frågor att beta av men förhoppningsvis leder det mig dit jag vill. Tusen tack! /Sara

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

