Petra Liuski

Din relation till måndagar?

9 kommentarer

De flesta av oss har en inställning till måndagar som är något olik den vi har till andra dagar i veckan. Jag kommer ihåg ett badlakan jag hade som barn där texten ”Jag hatar måndagar” fanns, och jag tror att det för många faktiskt är en gnutta sant. Visst finns det en en del som skuttar upp och älskar att få åka till jobbet en måndag morgon, men det jag hör i min omgivning är att helgen är oasen och måndagen den obarmhärtiga torkan som får oasen att tyna bort.

Min egen relation till dessa veckans första dagar har varierat genom åren. I vissa perioder har de varit de bästa dagarna och i andra de värsta. Just nu är jag i ett läge där de känns bra. Jag har ingen sådan där söndagkvällångest utan mer en känsla av att jag vill hugga i och få något gjort. Jag kan ärligt intyga att för en månad sedan (innan jag sade upp mig) var söndagkvällarna och måndagarna en pina.

Jag tror att man behöver hitta ett sätt som får en att förhålla sig till måndagen på ett sätt som inte smolkar ner och lägger en grå hinna över veckostarten. Kanske behövs det en annan inställning, en ny vana eller en morot. Fundera på vad din inställning är och hur du skulle kunna få måndagarna att bli härliga och energigivande – om det är så att de just nu går lite i gråskala.

Berätta gärna – hur ser din relation till måndagar ut?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

9 thoughts on “Din relation till måndagar?

  1. Måndagen är ju början på en ny vecka! Dvs, nya möjligheter och idéer, tisdag däremot…suck så trött jag brukar vara…då kommer liksom ”chocken” att man ska upp tidigt och att man måste hålla huvudet på skaft i 8timmar på jobbet och sen strukturera vardag därhemma…tur jag är mammamledig nu då, då blir skillnaden på dagar något mindre!

  2. Jag hade en chef en gång på kommunen som hatade måndagar väldigt mycket. Så mycket så att hon inte kom in till kontoret ibland. Jobbigt för oss som behövde få svar på lite grejer efter helgen och så.

  3. Underbart! Jag kallar måndagar för Charmiga måndag! Måndag är en ny start på en ny vecka som är ett äventyr där vi inte vet vilka härligheter som kommer till oss.

    Ha en suverän vecka!

    • Fantastiskt med charmiga måndag 🙂 Fler borde kanske tänka så.

    • Jag tänker som Cecilia! Och med mitt företag har vi möten varje måndagkväll, just för att göra måndagar till en bra dag. Hon var inte dum hon som gjorde den marknadsplanen;)
      och precis haft samma känsla i att öppna en ny kalender…för ett helt ÅR som ska fyllas med möjligheter jag ännu inte vet! =)

  4. Tack för att du skriver om detta. Vår inställning till måndagar påverkar alla i vår omgivning. Jag tänker på hur våra barn och ungdomar påverkas av vår inställning. Vi försöker motivera våra barn och ungdomar att gå i skolan för att så småningom få ett jobb. Men vilken inställning till jobb får de förmedlade av oss. Att det är ett nödvändigt ont, eller?
    Du skriver att du förändrat din inställning sedan du bytt arbete. Jag tror också att det spelar stor roll vilket arbete som väntar oss på måndag. Oavsett om vi väljer att stanna i det arbete vi har eller söka oss vidare är det viktigt för våra barn och ungdomar att vi förmedlar att vi väljer att gå till arbetet. Att vi ”vill” istället för att vi ”måste”. Men det är klart att det här inte är lätt utan kräver en hel del ifall vi länge har tänkt på arbetet som något nödvändigt ont. Visst kan vi fortsätta att hata måndagar men vi ska inte bli förvånade eller irriterade ifall vi får svårt att motivera våra barn och ungdomar att gå till skolan.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

