Petra Liuski

Kommunikationsskolan: använd ! och ? på rätt sätt

2 kommentarer

Skiljetecken ger texter liv och flyt. Utan skiljetecken kan det vara svårt att få ett budskap att nå fram. Men bara för att de behövs och bara för att de ibland är avgörande så ska de inte överanvändas eller missbrukas. Då försvinner effekten helt och hållet. Låt mig ge ett par enkla exempel på hur du kan anpassa dina meddelanden med utrops- och frågetecken till en behaglig och mer effektiv nivå.

Vi är nog många som fått skriftliga meddelanden som skriker åt oss. Ni vet! De där! Med alla utropstecken! Efter varje mening! Ett skrikande sms eller mejl är riktigt jobbigt att läsa. Det är svårt att urskilja vad som är det mest skrikiga och viktiga. Att skriva samma test med punkter istället ger mest  troligt en bättre effekt. Eller kanske bara behålla ett av alla arton utropsecken.

Vidare finns en problematik i frågetecken. Att de sätts ut där de inte ska vara: t. ex. ”Jag skulle vilja höra med dig om du vill köpa boken?”. Det är ingen fråga utan ett påstående. Vill du att det ska vara en direkt fråga för att locka till direkt svar behöver du skriva ”Vill du köpa boken?”. Ett annat exempel är ”Jag undrar hur folk tänker?” – samma sak där. Det är ingen fråga så där ska det vara en punkt.

En utveckling av dessa båda skiljetecken är då de skrivs i klasar, exempelvis Hej!!! Jag förstår inte??? För mig är det här ett stort no-no. Jag ser ingen anledning till att behöva tre frågetecken för att ställa en fråga. Det känns som mottagare snarare som en förolämpning. Som att den som skriver tar mig för att vara mindre vetande.

Så vet du med dig att du skriver texter som dignar under tyngden av utrop och frågor – dubbelkolla nästa gång och se om du kan rensa lite. Kanske behöver du börja omformulera dig lite, men även om det kräver lite jobb så garanterar jag att dina ord kommer fram på ett bättre sätt om du inte förtäcker dem med distraherande skiljetecken.

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Kommunikationsskolan: använd ! och ? på rätt sätt

  1. Jag gillar att leka och utmana med olika tecken och ibland ”motsatser” i vad jag skriver.
    Inte i mejl eller så naturligtvis, men i bloggtexter. Hör själv i huvudet hur jag menar det, men undrar ibland om andra förstår… jag som själv har svårt med talad ironi =)

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

