Petra Liuski

Du – hjälp mig med kvällens kycklingfiléer, snälla

16 kommentarer

Nu är jag på tok för insnöad på samma lika hela tiden. Jaghar tagit fram och ska göra kycklingfilé till middag. Men jag vägrar tillaga dem om det inte tillförs något nytt. Så – snälla HJÄLP!

Glöm ingredienser som tomatkross, vin och pesto. Också curry, soltorkade tomater och soja. Been there, done that. Vill ha något nytt.

Bring it on nu alla läsare, för nog ska vi kunna hitta på något nytt tillsammans! Många kockar…heter det men jag tror på motsatsen här.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

16 thoughts on “Du – hjälp mig med kvällens kycklingfiléer, snälla

  1. Jordnötter, apelsinskal, cayennepeppar och matlagningsgrädde(jag använder iMat nuförtiden) är en bra kombo, jag höftar receptet, då jag inte minns det exakt 😉

  2. Pingback: Fredagskyckling med ingefära & nibs (mjölkfritt) | Petra Liuski

  3. Lite sent men det kanske kommer fler kycklingmiddagar nån gång? Jag gillar att blanda ajvar relish med grädde, lite tomatpuré, och ev. vitlök och valfria kryddor och hälla över kycklingfiléer i en ugnsform. Lägg typ klyftor av rödlök och paprika i formen också och strö över nån ost. Passar bra till nåt som suger upp såsen, typ ris eller couscous.

  4. Men ååå! Ljuvliga smaker 🙂 ALla era tips är super! Ska se vad jag kokar ihop – kommer garanterat att testa alla era tips men inte samtidigt – kan bli lite kaotiska smakässigt 😉

  5. Jag glömde, vitlök brukar jag också ha i och ibland ingefära. Lagom mycket.

  6. OK, då delar jag med mig av vår kycklingrecept som vi tjatat ut här.
    Skär i strimlor, marinera i balsamvinäger, olivolja, soja,citronhonung cayennepeppar, salt och peppar.
    Proportioner? Typ 2 delar vinäger och soja, 1 del olja, lite honung.
    Stek i hetpanna runt om och ös sen på marinaden och dra ner värmen tills bitarna är klara.
    Vi gillar potatiskaka och sallad till, men det funkar med ris eller pasta också så klart. Ha en härlig helg/ Kram LL

  7. Gör kycklingspett som du grillar i ugnen, servera med en asiatisk dressing bestående av 0,5 dl sweet chili 0,5 dl risvinäger, 0,5 dl sesamolja, 1 krm salt och en matsked vatten, pressa i lite vitlök och spetsa med extra chili om du vill ha mer drag, strö över hackad koriander. Servera med jasminris och lite grrönsaker. Fräscht och gott!

  8. Mango chutney kyckling.

    Förstek i salt och peppar, i lagom bitar.
    Vispa 3-5 dl grädde, blanda i 1 -1,5 dl chutney, sambal olek allt mellan en halv till 1,5 msk. Kan även ha lite vitlök.
    Lägg kycklingen i en form , lägg på ex röd paprika häll över gräddblandningen in i ugnen på 225 grader.
    Supergott och enkelt!

  9. Jag brukar göra thaimat ibland, för visst kan du äta kokosmjölk?
    Kyckling, grönsaker, panengcurry (på påse) eller röd currypasta. Hur gott som helst!

    Eller en gryta i ugn? Brukar blanda en sås på grädde, vitlök, sambal oelek och lite soya. Häll det över filéerna/kycklingbitarna och koka i ugnen.
    Blir oxå jättegott!

    För att inte glömma wok… Det gör vi alldeles för sällan här iaf.
    En massa goda grönsaker, kyckling, cashewnötter, nudlar/ris, ostronsås eller vilken kryddsättning man nu vill ha. Har man färsk koriander och ingefära går det inte att misslyckas.

    Fick ett tips nyligen om att det finns rätt goda färdiga indiska såser både på burk och på påse. Kanske nåt att prova? Det ska jag göra, måste bara komma ihåg att handla det nån gång också 🙂

  10. Snitta, tryck in obscent mycket ädelost, vira runt med bacon så att det inte trillar ut, ge lite stekyta i pannan och sedan klart i ugnen på typ 125 grader.

    Annan variant: Dela i mindre bitar och dubbelpanera, med massor av hackad basilika i ströbrödslagret. Yta i stekpannan, lägg i form, strössla över hackad choklad, och låt gå klart i ugnen. Servera med creme fraiche blandat med mer basilika och lite citronsaft.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

