Petra Liuski

Fredagskyckling med ingefära & nibs (mjölkfritt)

2 kommentarer

Tack för alla härliga förslag på kycklingrätter jag fick igår i detta inlägg. Det gav mig inspiration och dessutom många nya recept att testa framöver.

Av alla idéer blev det ett hopkok som gjorde succé i vår familj. Smaken blev lätt och samtidigt lite söt och mustig. Nibsen var pricken över i:et (tack för chokladinspirationen där). Här är receptet:

För fyra personer

900 gr kycklingfilé

2 msk rapsolja

1 dl balsamvinäger

4 msk äppelchutney

2 vitlöksklyftor 

ca 4 cm färsk ingefära

1 msk kakaonibs

salt och peppar

Gör så här:

1. dela kycklingfiléerna på hälften och lägg dem i en form, häll över rapsolja, vinäger och chutney.

2. skala och riv ingefäran – pressa sedan saften ur det rivna och häll denna över filéerna.

3. pressa vitlöksklyftorna över kycklingen, strö över nibsen samt salta och peppra.

4. skjuts in i ugnen på ca 175 grader tills dessa att kycklingen är genomstekt.

Servera med sallad, ris och ett gott bröd.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Fredagskyckling med ingefära & nibs (mjölkfritt)

  1. Aha…spännande! Kanske det jag ska använda mina nibs till, hade dem i kladdkaka till Olles dop, helt ok det med, men de har ju en speciell smak 😉

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

