Petra Liuski

Adrenalintörstande, otålig och idéfylld? Sorry – handbromsläge.

4 kommentarer

Nu blev jag så där barnsligt inspirerad och entusiastisk igen. Vill göra ALLT på en gång! Jag har massor av idéer och projekt i startblocken och känner att tålamodet är hårt prövat. Jag vill ju vara på upploppet NU. Jag vill se målet och känna adrenalinet rusa.

Men där måste jag stoppa mig själv. För är det någonting jag lärt mig de senaste åren, är det att i företagssammanhang har var sak sin tid och det utan undantag. Idéer är visserligen a och o för överlevnad – men idéer utan förankring eller strategi kan vara förödande.

Allt handlar om timing, planering och mod. Detta i kombination med trendkänsla och medvetenhet. Det är ett måste (om än jobbigt) att i det mest energiska idésprutarläget dra i handbromsen och stoppa sig själv för att gå igenom otaliga frågor, fundera och värdera. Passar det här just nu? Har jag allt som behövs? Vad har jag för möjligheter och vad finns det för hinder? Alla frågor behöver ett någorlunda fast svar för att man ska kunna sjösätta projekt med goda förutsättningar för överlevnad. Visst kan man chansa, men vägen blir garanterat slingrigare och snårigare – det är på alla sätt bättre att ta ut färdriktning, skaffa sig verktyg och röja lite innan man beger sig ut på resan. Tänk på det då dina briljanta idéer dyker upp.

Det är precis vad jag ska göra idag – tänka. Jag ska kartlägga, reka terräng och plocka ihop en bra packning för att klara mig. Och när jag tänker på det så känns det faktiskt lika spännande och utmanande som att se målsnöret. Den insikten är skön och oerhört stärkande just nu. Så – ingen tid att förlora, det är dags att låta huvudet jobba.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Adrenalintörstande, otålig och idéfylld? Sorry – handbromsläge.

  1. Som jag känner igen mig! Allt, nu, jobba jobba! Men som du säger timing är À och O! Jag läser å tar in, låter det inspirera mig att det jag verkligen vill kommer att ske och det blir enkelt när tiden är rätt!

  2. Härligt!
    Så inspirerande!
    Jag ska ta tag i en gammal surdeg och sen göra bort lite inför jobbveckan.
    Ha en härlig dag!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

