Petra Liuski

Lite sprit gör susen!

Lämna en kommentar

Jag älskar svampsås i alla former men kan bli lite less på att det smakar lite samma lika gång efter gång. Därför brukar jag variera smaksättningen lite med vitlök, chili, senap eller örter – allt beroende på vad såsen ska serveras till.

Favoriten hittills är den variant jag gjorde igen i går och som ger såsen en extra touch som lyfter hela måltiden. Ingrediens? Konjak. Varken mer eller mindre. Testa nästa gång du gör svampsås, jag lovar att det blir succé och att smaklökarna börjar dansa. Du behöver inte mycket av dessa gulddroppar för smaksättning, det räcker med 1-3 tsk beroende på hur kraftigt du vill att såsen ska smaka och givetvis hur mycket sås du tillagat.

Är du skeptiskt till starksprit i mat? Då kan jag berätta att jag varken tycker om eller dricker konjak i sin rena form – men att den är en riktig höjdare i matlagning.

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

