Petra Liuski

Rensar follows som inte ger mig ett skit

8 kommentarer

Jag är en nyfiken prova-på:are. Jag följer fecebooksidor, bloggar och twittrare för att se vad de har att tillföra mig. Oftast hittar jag rätt och oftast vinner jag kunskap, insikt och vänskap. Jag hittar nya relationer och nya individer som har mycket att ge med sin klokskap. Men ibland går jag på nitar.

Det märks rätt snabbt i mitt beteende om jag har någon i mitt flöde eller logg som jag inte får ut något av. Jag låter oftast min follow hänga kvar ändå men jag bryr mig sällan om att fördjupa mig i vad sidan eller personen sänder ut för budskap. Jag störs dock ibland lite av att de finns med. Visst följer jag bloggar, sidor och personer som jag inte interagerar med så ofta men som ändå ger mig massor – det är inte de jag syftar på, utan ni vet de där som till sist bara blir energisjukande och störande moment. Då tar jag en rensning – all skit ska bort. Som idag. Tjoff, klick och borta. Skönt. Nu finns det plats för andra mer intressanta och givande.

Det kanske låter lite väl kyligt och slit-och-släng-mässigt, men verkligheten i de sociala medierna är sådan. Vissa relationer har man kvar – oavsett om de underhålls eller inte – medan andra band klipps efter en testperiod för att ge plats för annat.

Hur gör du? Är du en ”en gång follower, alltid follower”, ”väljer bara de jag verkligen vet att jag vill följa”  eller är du en ”prova-på:are”?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

8 thoughts on “Rensar follows som inte ger mig ett skit

  1. Helt rätt, helt okej! Jag gör likadant. Energitjuvar är inget som jag vill ha runt om mig utan bara härliga goa människor som ger av sig själva ger jag gärna tillbaka till i massor!

  2. Jag gör som du 🙂 Bloggade oxå om det nyligen på webbtanten.

  3. Jag är nog en prova-på:are. Men det beror nog på att jag är så ny på Twitter.

    Måste bara få säga att jag lyckades snubbla in på din blogg tack vare twitter och den ger så mycket. Går i ”starta eget”-tankar och det är verkligen inspirerande att läsa det du lär ut 🙂

  4. FB använder jag knappt, förutom ”monstermalla.se”. Twitter är jag värdelös på att använda också 😛
    Bloggar följer jag gamla godingar som jag följt länge men det tillkommer alltid ngn. Ibland, men sällan, rensar jag ut : )

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

