Petra Liuski

Lägg inte till mig i din sändlista i jul!

5 kommentarer

Nej, låt mig få slippa ytliga masshälsningar i jul. Snälla. De flesta av er vet vilka meddelanden jag menar, men för de av er som inte hänger med kommer det här i klartext: I år vill jag inte ha de där opersonliga gruppsms:en eller direpktrippade raderna/bilderna som skickas via facebook och mejl. Jag klarar mig utmärkt utan.

Det finns få saker som är så slentrianmässigt, ytligt och teknik-effektivitets-utnyttjande som dessa opersonliga massutskick eller kopior i helgtider. Masshälsningarna hör endast hemma till företag och andra instanser som har orsak att rationsalisera processen. Jag får nästan utslag av blotta tanken på att vissa väljer att agera högproduktivt när det gäller att önska sina vänner, släktingar och bekanta god jul – och detta på bekostnad av julens verkliga känsla och betydelse.

Att skriva och skicka en julhälsning via Facebook eller sms funkar utmärkt, så länge orden är personliga. Ett ”God Jul, önskar” kan bli personligt genom ”Hoppas du får en skön jul hemmavid, önskar”, ”Tänkte på dig då jag smuttade på glöggen (du spetsade den ju lite väl mycket senast) och vill bara önska en god jul, önskar” eller ”Hoppas tomten kommer med massor av choklad till dig, önskar”. Det visar att du som skickar har tänkt till på VEM du skickar till och VAD du vill förmedla.

Jag kanske låter hård, krävande och orättvis, men vet ni vad? Jag bryr mig inte – jag bryr mig bara om att komma bort från det opersonliga ytliga beteendet som i vissa fall kommit att ta över delar av julen. Jag vill bevara lite av den personliga, genuina julkänslan även om vi har twitter, smartphones och paddor i våra hem.

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

5 thoughts on “Lägg inte till mig i din sändlista i jul!

  1. Jag har till och med slutat skicka julkort. Det blev hela tiden; ”Fick vi av dom i fjol? Då måste vi skicka till dem i år.” Så det blev en tanke, men den blev fel tanke. Sen hoppas jag alltid att alla har det bra, men det handlar mer om att jag är en människovän 🙂

  2. Hörde en kommentar som fick mig att tänka till rejält under det här ämnet. Det ÄR tanken som räknas. Så det är bättre att tänka tanken att jag ska skicka ett julkort till den och den för att jag vill det – och missa det – istället för att skicka ett julkort av plikt utan känsla bakom.

    Tänkvärt.

    Naturligtvis är det bättre att få iväg julkortet också men kommentaren fick mig att tänka till. Definitivt.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

