Petra Liuski

Jag har nalleskräck och lite hjärtfobi

2 kommentarer

Har ni reflekterat över att vår kultur tillåter att vuxna ger bort nallebjörnar till andra vuxna? Inte för att det bör straffbeläggas men varför ska vi vuxna ge en nalle till vår respektive i kärleksgåva? Eller en mugg med nallebjörnar och hjärtan i födelsedagspresent eller krya-på-dig-gåva? För hur gärna jag än vill tro att det inte förekommer så verkar det vara nallebjörnar som gäller i vänskap eller kärleksrelationer. För att inte tala om hur det så vackra hjärtat blivit snuttifierat och nästintill överexploaterat i dessa sammanhang… Vem vill ha ett smycke i form av ett hjärta av sin partner? Fantasilöst och urtrist, om jag får säga mitt – hellre något personligt.

smyckeskrin

Nej, jag har svårt att rättfärdiga dessa teddybjörnar och sockersöta hjärtan. För det första är det bara konstigt och för det andra är kvalitén på allt det där tjafset bedrövlig (om man inte köper för flera tusen – då får man säkert kvalité men inte mer än så). Nog är det väl ändå bättre att köpa en blomma än en gräslig syntetnalle eller en snygg berlock istället för ett guldhjärta? Eller hur tänker folk?

Detta får mig att undra om många kanske inte kan sålla och se detta själva. Kanske skulle butikskedjorna kunna vara så vänliga att ta bort alla snuttiduttnallemotivtill barnhyllan eller avlägsna alla mardrömssammetshjärtan från damsmyckesavdelningen? Eller behövs en åldersgräns kanske -”För barn och ungdomar under 18”?

Inte vet jag, men jag skulle önska att en god-smak-fé kunde svepa sitt spö över samhället och eliminera allt detta… Och tvinga alla att tänka kreativt och personligt. OK, nu är det inte så att jag går dagarna i ända och tänker på detta, men jag blir påmind några gånger per år. Som nu i jultider till exempel. Jag är livrädd över att jag någon gång ska få en nalle – eller än värre en nalle som kramar ett hjärta med texten ”jag älskar dig” och med ett gräsligt hjärtformat smycke runt halsen…

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Jag har nalleskräck och lite hjärtfobi

  1. Indeed, jag kräks snart på hela snuttifieringstrenden! Allra värst är nog ändå kläder för vuxna med nallar, seriefigurer och annat tjafs. Damkollektionerna har redan varit besudlade i säkert 10 år av Snobben och Betty Boop men nu såg jag nyss faktiskt en herrtröja med Snobben på. Jag kunde faktiskt inte låta bli att tänka: ”Ha, äntligen deras tur!”

    • Ja – oj nu börjar det klia över hela kroppen…. Som sagt – vad ska vi vuxna med sådant till? Och hur snyggt är det med en vuxen kvinna iklädd underkläder med nallar eller snobben…

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

