Petra Liuski

Annonser på Facebook, snart betalar vi för en gratistjänst!

2 kommentarer

facebook logoJaha, då var det dags. Facebook kör igång med reklam i våra loggar.

Det lite småkomiska i det hela var att jag såg en liten liten mening (som säkert klickats bort av många eller inte ens noterats av vissa) då jag öppnade min logg idag. Den var så liten att jag starkt misstänker att man vill att den sa förbigås. Meningen löd något i stil med ”Funderar du över hur Facebook tjänar sina pengar”? Med en förklaring – otroligt pedagogiskt och retoriskt riktigt – hur annonsintäkterna kommer in och funkar. Facebook profiterar inte på vårt användande som sådant menar de, det är ju annonsörerna som betalar. Fast profiterar är ju precis vad de gör. Hur skulle det annars hänga ihop? Ja, detta försiktiga och pliktskyldiga informationsätt vet jag inte hur jag ska kunna tolka på annat sätt än att ansvariga skäms lite och försöker få det undanstökat snabbt för att kunna gå vidare.

Nåja, jag bryr mig föga om att människorna bakom portalen tjänar pengar på att jag använder deras tjänster gratis – jag gillar Facebook och den möjlighet till nätverkande och kontakthållande det ger mig. Pengar kan de få tjäna, med tanke på vad de skapat. Som sagt – mig kostar det inget, förutom att de i sak äger allt jag publicerar. (Men det är jag inte orolig för, allt handlar om vad man väljer att lägga upp)

Men åter till annonserna som kommer att sprängas in i flödet… Jag misstänker att det kommer att skapa irritation till en början, men sedan vartefter tiden går kommer det att vara precis som med radio-, tv- och all annan reklam. Vi vänjer oss, och snart är det onaturligt naturligt. Men i och med att reklam nu kommer till alla gratisanvändare kommer det mest troligt snart också att lanseras en betaltjänst – en Facebook premium (likt Spotify) – där de som vill slippa reklamen kan göra det mot en liten summa pengar per månad. Smart. Önskar jag kommit på idén. För vi kommer att göra det. Vi kommer att betala för att slippa något i en tjänst som från början var gratis.

Det är rätt tydligt att vi i dagens samhälle börjar tröttna på reklam, vi tar inte till oss den på samma sätt som tidigare och vi blir irriterade av den. Vi vill välja när vi tar emot budskapen och vi selekterar kritiskt och skarpt. Jag tycker att det är oerhört intressant att se varthän det bär – hur vår reklamkonsumtion ser ut om fem, tio år. För att inte tala om att det ska bli intressant att se hur företag överlever, särskilt de mindre.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Annonser på Facebook, snart betalar vi för en gratistjänst!

  1. Känns som det var en tidsfråga. Är egentligen mest förvånad över att det tog så lång tid innan de började smyga in det mer … Hade jag suttit i ledningen hade jag gjort det för drygt 1 år sedan, då FB var på sin peak. Nu börjar Google+ m fl konkurera om oss användare. Time will tell. Men som du säger. Vi vänjer oss. Creatures of habit.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

