Petra Liuski

Köpstopp resultat av andras beteende under julens konsumtionshysteri

3 kommentarer

Jag älskar att shoppa och jag älskar att unna mig. Det har jag nog alltid gjort och det har jag aldrig stuckit under stol med. Jag har väl aldrig badat i något överflöd, men ni vet – har jag känt att jag haft råd med restaurangbesök, nya kläder och dyrt smink så har jag använt mina slantar till det, utan att det drabbat familjeekonomin i övrigt. Så tror jag många lever idag.

Och hur motsägelsefullt det än låter så älskar jag även tanken på att spara och tänka hållbart. Jag har levt så i perioder av mitt liv och är sugen på att göra ett försök igen. En utmaning till ett köpstopp. Jag tror att iakttagelsen av hur julens konsumtionshysteri påverkade människor runtom mig och reflektionen över att vi faktiskt har precis alt vi vill ha har påverkat mig till dessa tankar. Jag inspireras också av återanvändning, hållbarhetstänk, utmaning och av andra som haft köpstopp (bl a Johanna Westberg) och därur kom denna tanke om ett dito för mig.

Så – hus-, bil- och matkontona förblir som de är (ger aldrig avkall på livsmedel och den njutning god mat, vin och choklad ger mig…) men allt det andra som jag gärna konsumerar: magasin, inredning, kläder, smink, smycken… Ja, allt det jag köper utan att jag egentligen behöver, det ska jag banne mig klara mig utan. Visst kommer nya sockar och ny mascara att inhandlas, men ni fattar var jag vill komma – det onödiga ska skalas bort ordentligt. Behövs det något nytt ändå så ska jag se om jag inte kan hitta begagnat eller byta till mig just det som behövs.

Jag tänker mig ett halvårs köpstopp till en början, sedan får vi se om det blir förlängt med ytterligare sex månader. Nu hoppas jag att Krille och Jonah nappar på idén också, så att det blir roligare med denna utmaning och så att jag har någon att fira med. För fira det ska jag – för varje månad jag klarar köpstoppet 🙂 Och vet ni – jag sätter igång redan idag!

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

3 thoughts on “Köpstopp resultat av andras beteende under julens konsumtionshysteri

  1. Jag tror jag hakar på! Har också funderat kring denna köphysteri och är faktiskt rätt trött på det materiella. Mat och dryck har jag dock svårt att snåla in på, men allt övrigt ska jag tänka till både en och två gånger innan jag införskaffar det.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

