Petra Liuski

Snabba enkla pitabröd

Lämna en kommentar

PitabrödAtt fylla pitabröd med diverse godsaker är en smarrig och uppskattad måltid. Dessutom är det kul att variera potatis, ris och pasta med något annat. Häromveckan gjorde jag egna pitabröd och detta med ett recept uppfunnet där och då. Det härliga är att det blev lyckat – så här delar jag gärna med mig av det:

Snabblagade pitabröd, 16 st.

1 paket jäst

5 dl havremjölk

2 msk flytande honung

1,5 tsk salt

7 dl vetemjöl

7 dl rågsikt

1. Smula ner jästen i en bunke. Värm havremjölken så att den blir fingervarm och häll den över jästen. Rör om tills dess att jästen har lösts upp.

2. Tillsätt honung, salt och rör om. Arbeta sedan ner det mesta av mjölet och knåda degen för hand en stund (ca 5 min).

3. Dela upp degen i 16 lika stora bitar, forma dem till släta bollar och låt dem vila under bakduk ca 15 min. Sätt på ugnen under tiden, på 225 grader.

4. Kavla ut varje boll till en jämn platt skiva (ca 15 cm i diameter och de måste vara jämntjocka). Lägg tre till fyra på en plåt och grädda mitt i ugnen i ca 6-8 minuter eller tills de fått in färg och svällt upp.

5. Låt svalna på galler innan det är dags att äta.

 

Tips! Vill du kan du låta degen jäsa ca 30-40 minuter (som med vanligt bröd) innan du knådar den igen och delar upp den i bitar för en andra jäsning.

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

