Petra Liuski

Insikt av inlägg – wow!

Lämna en kommentar

Ramlade över ett oerhört insiktsgivande inlägg idag. Något jag måste läsa mer om. Inlägget handlar om ”Att leva med känslig personlighet” och är skrivet av Anneli Fromell. Jag kände igen mig direkt. Jag ÄR så mycket av det där – behöver dagdrömma/återhämta mig, läser mellan raderna, är verkligen doftkänslig och lever mig in i känslor… Wow.

Här är ett utdrag från Annelis inlägg om känslig personlighet:

För att lättare förstå följer här tre karaktäristiska egenskaper som kännetecknar en känslig personlighet:

  • Känslomässigt, känsliga personligheter uppfattas ofta som tillbakadragna, blyga eller introverta men kan lika gärna vara mycket extrovert. Många kända skådespelare går ofta under benämningen HSP, de har lätt för att leva sig in i olika känslor och applicera dem i rolltolkningar
  • Fysiskt, HSP´s kan ha låg tolerans för starka dofter, starkt ljus eller ljud. De tenderar att ha stor kroppsmedvetenhet och vet instinktivt när de befinner sig i en miljö som inte är bra för dem
  • Socialt, introverta HSP känner sig ofta missanpassade. De njuter av sitt eget sällskap och är bekväma med att spendera tiden på egen hand. Både extroverta och introverta behöver återhämtning efter att ha umgåtts socialt.
Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

