Petra Liuski

Jag svarar på frågan: hur har du ork och tid?

11 kommentarer

Petra Liuski

Jag får många frågor kring hur jag kan ha tid och ork att jobba heltid eller driva eget och samtidigt ha ett halvlitet barn. Och jag blir lika förvånad varje gång. Faktiskt. För mig är svaret självklart – vill man så kan man.

Tiden och orken finns om man vill något tillräckligt mycket. Det har alltid varit min filosofi. Sedan är det givetvis skillnad om man har ett eller fyra barn, två blöjbarn eller två i skolålder eller att t. ex. ha barn med särskilda behov kontra ”lättskötta”. Men under någorlunda stabila förhållanden så handlar det bara om inställning och prioritering.

Då jag blev mamma var jag ensamstående och så även under de fyra följande åren. Sedan föräldraledigheten har jag alltid varit heltidsanställd, plus att jag pluggat eller haft extrajobb utöver det ”vanliga” jobbet. Jag har tagit mig den tiden och kämpat mig igenom det. Det är ingen norm och inget jag tycker att andra ska efterapa, men jag vill poängtera att det finns faktiskt tid och ork om man vill något. Jag hade kvalitetstid med min son efter jobb och dagis, och fortsatte sedan arbeta då han somnat. Det fungerade utmärkt.

Att driva eget har jag gjort sedan något år och nu sedan november gör jag det på heltid. Visst slukar det både tid och ork men just nu tycker jag faktiskt att jag ändå har mer energi och tid över, än jag hade som anställd. Det bottnar i att jag nu kan vara mer flexibel i arbetstider och planering – och jag får göra det jag verkligen vill. Det om något är en morot till att finna disciplin och fokus. Den känslan gör att jag hittar all tid och ork i världen att fortsätta.

Jag har alltid älskat utmaningar, att jobba, vara engagerad och utvecklas, det ligger i min personligeht. Det har inte förändrats i och med att jag blivit förälder, snarare blivit mer definierat. Att sitta vid tv:n kvällarna i ända är inte min grej, att bara umgås med andra är inte heller min grej – jag är för kreativ och nyfiken för det (med det inte sagt att det är fel att tycka om tv-tittande). Det är skönt att i dag veta var jag vill lägga min energi utöver att vara med familjen, att veta hur jag ska fokusera för att må bra. Däri ligger framgången.

Så det du ska fråga dig själv om du funderar på att  jobba heltid eller starta eget är om du verkligen vill det. Utifrån det svar du sedan ger dig själv lägger du upp en strategi för hur du ska orka och ha tid. Ta hjälp om du vill, prata med andra och hitta en lösning som gör att du blir tillfreds med det beslut du fattat.

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

11 thoughts on “Jag svarar på frågan: hur har du ork och tid?

  1. Gud så skönt att läsa din inställning och attityd! Själv så har jag lite dåligt samvete då jag ska börja jobba heltid på måndag. Min dotter är 4 år och haft det väldans bra hittills. Men för att vi ska ha det bra och få lite extra så behöver jag nu börja heltid. Förut har det varit 80-90 %. Min dröm är att vi ska kunna göra en långresa senare, om några år eller så. Lite andra drömmar med! Tid på förskola blir 0715-1615 cirka.

    KRAM

  2. Hej, vilket härligt inlägg, tror som du säger att det hanldar om vilja, har en liten son på 18 månader och jobbar halv tid, för mig funkar det bra (tacksam att jag har möjligheten) men önskar använda mer av min energi på andra projekt, som att blogga eller bara läsa, känner att jag måste hitta tillbaka till det.

  3. Tror att man måste vara en speciell person, med mycket styrka, självkänsla för att kunna som du, ha så många saker på gång och visst jag kan erkänna att jag blir avundsjuk och undra hur du orkar. Men brinner man så gör man och då ska man våga, och vågar man bara lite kan det vara stort för någon annan. Så till alla där ute och till dig- massa kärlek och styrke kramar!

  4. Helt OT, men nu har jag läst hela din blogg. 125 sidor tror jag det blev 🙂 Inspirerande och stöttande kändes det. En hel del tankar väcktes och snurrar nu kring i huvudet med resten av kaoset.

    Trevlig söndag! Hoppas du får en lång skön sovmorgon!

  5. Tack för ett jättebra inlägg! Dina ord talade rakt till mina tvivel.

    Givetvis har jag tveksamheter runt hur det ska gå att ha eget företag och tre småbarn. Men under förra året jobbade jag 170 timmar i månaden med nåt jag verkligen inte passade för. Det känns mer vettigt att arbeta med det man vill och kunna vara mer flexibel även om det blir fler arbetstimmar. För hela familjens skull.

  6. Det sista stycket är så viktigt! Att verkligen fråga sig vad just jag mår bra av och inte vad jag borde och jadajada. För vi är ju alla olika. När ska vi inse det och inte agera som en massa? Att inte följa vad de sociala koderna säger där just jag bor…Men lätt, nä såklart inte. Men livet är inte enkelt. Men det kan vara så himla bra om vi bara vågar lyssna inåt.
    Tack för bra inlägg. Kram och trevlig helg.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

