Petra Liuski

Vad tusan är en coach?

4 kommentarer

Om drygt en vecka är jag diplomerad coach. Det känns fantastiskt roligt. Tänk, då kan jag äntligen börja min resa som coach på riktigt. Och apropå just det här med coaching så får jag ofta förklara för andra vad det innebär. Alla har hört talas om det, vissa tänker på idrottscoacher och ytterligare andra associerar det till rådgivning.

Så här ligger det till. Som coach fungerar man som ett stöd för klienten att hitta sina egna lösningar utifrån sin egen förmåga. Coachen ska inte ge råd och inte styra klienten, utan med sina verktyg guida klienten mot det uppsatta målet. Coaching är framåtriktande och syftar till att få till stånd faktisk handling. Man kan bli coachad på nästan vad som helst som man vill förändra eller utveckla: karriär, relationer, kost, avvänjning, ledarskap, vanor etc.

Coaching är oerhört kraftfullt och alla jag pratat med som blivit coachade hävdar bestämt att det ger en riktigt wow-känsla. Givetvis är det utmanande och tufft många gånger, men utveckling och förändring är ju ofta det. Huvudsaken att slutresultatet är lyckat.

Många är skeptiska till begreppet coach i och med att det blivit missbrukat en hel del och tvekar du, om du ska ta hjälp av en coach, se till att denne är diplomerad eller på annat sätt certifierad. Det finns en ”kvalitetsstämpel” du ska kika efter om du vill säkerställa att coachen i fråga har utbildats enligt godkänd standard och det är att cochen utbildats och fått diplom genom ICF som står för International Coach Federation. Givetvis kan du även höra dig för om referenser för att vara säker på att du kommer till en bra coach.

Så nu hoppas jag att begreppet coaching är lite tydligare och att du kanske till och med är lite nyfiken på att testa hos någon coach framöver. Hör gärna av dig om du har frågor.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Vad tusan är en coach?

  1. Ja, coaching är underbart och extremt kraftfullt. En klient för länge sedan beskrev det så här: Coaching är som att lämna in bilen för reparation. När man hämtar ut bilen är den inte bara reparerad, det är som ny och har funktioner man aldrig kunde drömma om!

  2. Haha, du kunde ha frågat mig. Jag hade en kort och skit bra mening.
    Så underbart!
    Kram & stort lycka till, dock tror jag inte att du behöver det. det räcker med att du är du ❤

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

