Petra Liuski

Kommunikationsskolan: mer blir fler, och du tydligare

Lämna en kommentar

”Vi var mer anställda då än nu.” ”Det var mindre ungdomar som kom, än väntat.” Ser du felet i dessa meningar? Ingen fara om du inte lägger märke till det, för det är det många som inte gör och egentligen är det ingen stor grej, men det är intressant och medvetenheten kring ”felet” kan göra stor skillnad.

”Vi var mer anställda…” – hur kan man vara mer anställd? Antingen är man anställd eller så inte. Här ska det alltså istället stå fler.

”Det var mindre ungdomar…” – hade de krympt? Troligtvis inte, utan det är färre som bör användas i detta sammanhang.

Mängduttrycken mer och mindre är något många slarvar med dagligen. I vissa fall är det just slarv medan det i andra fall handlar om omedvetenhet. Fördelen här är att det är enkelt att lära sig att byta ut orden till fler och färre genom att tänka till lite. Ett sätt är att lyssna till hur meningen låter och tänka på om ordet du syftar på – t ex ungdomar – går att räkna.

Brukar du tala inför andra eller jobbar du med kundrelationer och försäljning är det här någonting du skulle kunna reflektera över. Visst gör du dig förstådd även i fortsättningen om du inte vill förändra, men du låter mycket kunnigare och det blir mer behagligt att lyssna till dig om du väljer att finputsa användningen av dessa ord. Dessutom minskar risken för misstolkningar.

Annonser

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s