Petra Liuski

Har folk slutat läsa?!

8 kommentarer

böcker

Någonting har hänt. Tror jag. För något år sedan skulle nämligen alla läsa, läsa och läsa. Kvantitet var ledordet och överallt i media skrevs och berättades det om litteratur, bokcirklar och topplistor. Visst var det så? Att ljudboken var en ständig ockupant av uppmärksamhet och nattygsborden skulle digna av allehanda litteratur. Nu känns det som om det inte är så.

Personligen läser jag färre böcker numera, och läser jag något är det till 90% facklitteratur. För mig handlar det enbart om att jag jobbar mer just nu och att tiden inte räcker till att tillägnas läsande. Om något år är jag övertygad om att jag hittat tillbaka till läsningen igen.

Jag kan absolut missta mig om att detta är en generell tendens, men jag tror som sagt att hypen om att läsa allt har avtagit. Jag börjar fundera över om det är bloggarna som tagit över, eller övrig social media. Tenderar vi att snabbkonsumera via lättillgängliga kanaler i stället för att läsa litteratur? Eller är det så att tv-tittandet – dels enligt tablå och dels via play-funktionerna, gjort att vi prioriterar annorlunda?

Vad tror du – har du några tankar kring detta? Hur ser ditt läsande ut idag jämfört med tidigare?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

8 thoughts on “Har folk slutat läsa?!

  1. Jag läser mest som jag alltid gjort vid långledighet, som semester eller helgdagar, nu under mamamledigheten har jag inte plöjt genom en enda bok, konstigt nog! Vill men har ej tid, beror nog på tre barn 😉 Å prioritet på andra saker. Jag håller mig mestadels till lättlästa böcker, typ deckare och öden, kärlek och intriger. Ja kok- och matlagningsböcker läses förstås väldigt ofta, men det räknas väl inte?!

  2. Jag tror inte jag läser mindre. Däremot kan det variera i kortare perioder beroende på hur mycket jobb jag har. Men mitt läsande har förändrats då jag blir alltmer kräsen i det jag läser. Är en bok tråkig eller långrandig lägger jag bort den rätt fort och ids inte läs klart. Men läsandet har även förändrats mycket medvetet mot att det ska bidra till att lägga till i mitt liv. Inte dra ifrån. Jag läser också mycket ”facklitteratur” men även det skönlitterära läsandet riktas alltmer. Jag vill investera i mig själv helt enkelt. Några favoriter är Den sista föreläsningen, Randy Pausch, Alkemisten och Veronica bestämmer sig för att dö, Paolo Coelho, Tisdagarna med Morrie, Mitch Albom. Den röda tråden handlar väl om att ta tillvara livet medan det varar. Men jag efterlyser tips på fler böcker som får en att må bra. Som lyfter drömmen och påminner om hur mycket som är möjligt i livet. Och vad som är viktigt.
    /LG

  3. För min egen del är fallet inte så. Läser nästan mer nu, då jag tycker det är en bra avkoppling och kontrast mot det digitala. Dock tror jag du kan ha rätt i att läsningen har minskat i allmänhet just därför det finns så många andra lättillgänliga kanaler. Min känsla säger det.

  4. Vanligtvis läser jag en bok i veckan, men förra året läste jag högst 20 böcker. I år har jag läst en bok och högen av olästa böcker blir bara högre och högre, för jag får precis som vanligt massa böcker av snälla människor som vet att läsning har varit/är mitt stora intresse.

    Jag tror att lust föder lust. Läser man vill man läsa mer. Så det är nog lätt att vända, men just nu har jag inte tid eller lust.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

