Petra Liuski

Jag synar alla som är less debatter om homofobi, rasism och annat

3 kommentarer

Det här med att folk hävdar att de blir trötta på debatt kring vissa saker vill jag syna. Ni vet – de där som säger ”vad jag är less på tjatet om homofobin” eller ”hur länge ska folk orka gnälla om jämställdhet”. Bara det faktum att någon är less gör det tydligt att saken inte är färdigdiskuterad.

För om vi hade nått ett konsensus kring hett debatterade ämnen och dessutom kommit fram till förändringsplaner, implementering och till och med utvärdering så skulle folk inte tröttna. Då skulle dessa individer istället motsätta sig eller argumentera mot någon specifik detalj, inte vara less på ämnet i allmänhet. Så länge debatten, och alla personer som är trötta på den existerar, har vi inte kommit till en lösning.

Jag kommer definitivt att fortsätta ifrågasätta och syna dessa utlåtanden och vill gärna ha sällskap. Nästa gång du hör någon yttra ”vad less jag är på  snacket om rasism” – ifrågasätt det och se om diskussionen kan komma till en ny dimension istället för att bita ihop eller hålla med. Ju mer vi stöter och blöter och ger frågan nya perspektiv, desto närmare lösningar och handling kommer vi.

Eller vad säger du?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

3 thoughts on “Jag synar alla som är less debatter om homofobi, rasism och annat

  1. Håller med Andreas. Det kan även vara så att personen helt enkelt inte vill diskutera för att undvika konflikt eller anser att sitt ställningstagande är en privat angelägenhet (mina föräldrar vägrar tex kategoriskt att diskutera politik).

  2. Det kan finnas många anledningar till att någon ”blir less” som du beskriver. Ett skäl kan kanske vara att personen just då bara just är less på ämnet. Prova ”Ok, vi pratar om något annat en stund”. Du behöver inte ge upp din åsikt för det. Den andra kanske behöver smälta ett tag och bilda sej en egen åsikt om det går för fort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

