Petra Liuski

Min Grandkrönika #vbtn2012

Lämna en kommentar

Betyder Västerbotten på Grand inget annat än prestigefylld marknadsföring av länet och en bra ursäkt för att arrangera möten i flärdfull miljö? Finns det över huvud taget någon annan vinning av dessa dagar? Jag har hört utlåtanden likt dessa yttras här på hemmaplan och misstänker att de finns ytterligare ett par stycken ute i stugorna som tänker att dessa dagar kostar skjortan och bara gynnar några få. Att det enbart handlar om business, yta och PR. Visst kan det te sig så för den oinsatte, men verkligheten är en annan.

 

Utöver det självklara, att detta event de facto gynnar varumärket, utvecklingen och näringslivet, så har det även stor betydelse för mångfald och acceptans i länet. Dessa tre veckor synliggör så mycket mer än produkter och tjänster – det synliggör diversitet, samarbete och framförallt tron på individer. Visserligen får inte alla plats och visserligen finns en del kvar att önska, men faktum är att det här är ett bra kompletterande format att fortsätta förändringen i.

 

Steffo Thörnqvist, moderator under invigningsdagen för Granddagarna, berättade för mig hur mycket han ogillar ”gubbväldet” som fortfarande regerar i Sverige. Han menade vi måste se till att undanröja traditionella stämplar och mönster till förmån för det som är verkligheten idag och att Granddagarna är ett bra exempel på forum där man gör detta.

– Här bidrar man genom att lyfta talanger och även det som anses udda, säger han. Västerbottningarna, och övriga i landet likaså, bör vara med på tanken redan nu annars är det för sent.

Det är precis det jag vill och hoppas att Granddagarna kan utveckla och göra mer av, att undanröja traditionella stämplar och lyfta det som anses ”udda”, och det är precis det jag är övertygad om kan ske.

 

Även om jag tycker att årets Grandagar hittills varit bra så har jag redan en önskelista till nästa år. Jag hoppas innerligt att några oväntade inslag tillkommer, att de stela strukturerna ruskas om lite och att representanter från fler alternativa näringar syns. Tänk vilket intryck och avtryck det skulle göra. Låt fler unga visa sig, ge plats på scenen för härligt medryckande musik och låt hela första veckan vara likt invigningsdagen. Det vill säga öppna upp och visa hela spektrat av Västerbottens mångfald i detta omtalade sammanhang.

 

För i ett sammanhang där det är självklart att företag i smala branscher lyfts och stärks, där stora industrier får utrymme, där talanger belönas och där jämlikt företagande är viktigt – i ett sådant sammanhang kan vi skapa ytterligare förutsättningar till ett mer rättvist samhälle att leva och verka i. Däri ligger det verkliga vinningen i dessa Granddagar.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

