Petra Liuski

Hörni bittra anti- <3 – spridare : låt folk älska idag!

4 kommentarer

Jag ser tydligt på Facebook och Twitter att det verkar finnas två läger (av vårt lands sociala medie-aktiva) idag. Det ena som skickar hjärtan och kärlek till alla, som tycker att det är ok att ta tillfället i akt och skämma bort världen lite extra just denna dag. Det andra som protesterar och hävdar att de inte ställer upp på kommersiellt dravel, och att vi ska ge kärlek till varandra alla dagar.

Då funderar jag på hur läger nummer två kan bestämma att alla andra inte ger kärlek övriga dagar. För det är så det tolkas mellan raderna. Och vad är det som egentligen stör dessa anti-kärleksdags-människor? Har de glömt bort dagen, har de ingen att älska eller ger den dem dåligt samvete för att de inte ger hjärtan andra dagar heller? Jag säger inte att det är så här, jag undrar. Grupp ett kastar sig hejdlöst ut i hjärtandet och visst kan jag själv tycka att det i vissa fall går till överdrift med romantiska middagar och snuttidutt-presenter. Men nog tusan förstår alla dessa människor att det här är en kommersiell dag, de är ju inte dumma.

Följdfrågan blir då om det är så farligt att hylla kärleken lite extra EN dag? Det tycker inte jag. Det är härligt att vi har en dag då vi uppmärksammar och reflekterar över våra nära och kära. I vårt samhälle fyller det en funktion, annars skulle det inte levt kvar så pass länge. Köpa saker behövs inte, men att skänka en tanke till en älskad – det tycker jag är vackert. Visst skulle vi i den bästa av världar överösa varandra med hjärtan och kärlek varje dag – och de som vill göra det, shoot. Sätt igång. Vi andra kör på som vanligt. Älskar varandra lika mycket som förr, bekräftar varandra lika mycket som förr och stannar upp en dag om året för att reflektera lite extra. Det är helt ok. Det funkar för mig.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Hörni bittra anti- <3 – spridare : låt folk älska idag!

  1. Fira på, men glöm inte att fallet om det där pirret/sköna känslan som förknippas med Alla hjärtans dag inte infinner sig är högre i dag jämfört med alla andra dagar. Det är väl det och konsumtionsfrågan folk vänder sig mot.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

