Petra Liuski

Less på plutande läppar och stilleben

4 kommentarer

Visst är det så att även jag försöker välja bilder av mig själv där jag ser bra ut för att lägga upp på Facebook, blogg och andra ställen. Allt annat vore en lögn. Men jag bryr mig inte särskild hårt i slutänden. Och jag önskar att fler kunde tänka så. Att det inte spelar någon roll.

De flesta av bilderna jag lägger ut är dock enbart mediokra, det är jag den första att medge och det tycker jag är riktigt skönt. För jag orkar inte alltid bry mig. För det första är det tidskrävande att ta så många bilder att man till sist blir nöjd (det är ju alltid något som misstämmer). För det andra så tilltalas jag av att allt inte är perfekt. Jag vill själv se bilder av levande människor och miljöer. Jag vill att det ska kännas levande och äkta. Stylade och arrangerade bilder är intetsägande. Hellre ett gapflabb fångat på bild än plutande läppar.

Jag önskar verkligen att fler vågade visa en levande och äkta sida av sig själv på bloggar och Facebook. Tänk vad mycket roligare det skulle vara. För det jag ser är idel osäkerhet och rädsla i alla dessa drivor av ytliga eller neutrala bilder. En rädsla i att visa sitt rätta jag eller en rädsla att överhuvudtaget visa sig. Tänk om denna rädsla kunde bearbetas istället, eller utmanas.

Faktum är att det är beklämmande att se tjejer och killar posera på bild, bara för att få uppmärksamhet på felaktiga grunder. Detta fjortisbeteende kanske lockar blickar men personerna bli sällan tagna på allvar eller omtyckta för den de är. Ytterligare ett faktum är att det är riktigt tråkigt att många inte vågar visa sig alls på bild. Jag vill ju se personerna bakom inläggen på bloggar och Facebook! Det ger en personlig känsla och ett mervärde. Att som facebookvän eller följare bara få se bilder av saker, natur och djur blir enformigt och distanserat. Variation är alltid att föredra.

Nej, jag vill slå ett slag för lite fler bilder på personer i vardagssituationer, fler bilder av äkta attityder och fler bilder som berör. Jag vill kunna identifiera mig med de jag ser på bild och det tror jag många vill med mig.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Less på plutande läppar och stilleben

  1. men underbart – har själv även gjort detta iaktaggade att just plutande läppar ska vara något som man ska göra på bild, vimmelfoton och när man ska vara på party.
    Har alltid funderat på VARFÖR..

  2. Har länge funderat på att lägga ut en bild på dagens outfit vilket för min del som jobbar hemma i min ensamhet brukar vara ett par slitna grå mjukisbyxor, en gammal svart och vitspräcklig stickad tröja, blå stora Helly-Hansensockar alternativt ett par grå slitna tofflor. Till det ska läggas ett rufsigt oduschat hår plus att jag orakad.
    Men alla som eventuellt längtar får nog längta förgäves. Kanske.
    Men tack för ett (som vanligt) jättebra inlägg!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

