Petra Liuski

Amelia ökar klyftan mellan kvinnor och män med detta

Lämna en kommentar

Sorry, Amelia, men vad håller ni på med?

Låt mig förklara: jag ramlade över en länk till den här texten, via Facebook:

”Behöver din man en ny stil? Är du trött på att han alltid går med samma slitna läderjacka? Känner du hans jeans så väl att du gett dem smeknamn? Kanske han behöver en stiluppdatering till våren? Vi kan hjälpa honom!”

..och det kliar över hela mig då jag läser raderna. Varför vill Amelia förlöjliga män och samtidigt dra ner kvinnor på det här sättet? Varför vill man motarbeta jämställdhet och öka klyftan mellan män och kvinnor? Är det här verkligen Sverige 2012?

För tro mig, det här är på intet sätt bättre än snedvridna kvinnoideal som främjas genom tränings- och bantningstips eller tio-tips-till-hur-du-som-kvinna-gör-succé-på-affärsmötet. Det här är exakt samma sak. En skämskudde räcker inte i denna gång. Ett nytänkande i damtidningsbranschen är vad som krävs. Damtidningar idag fäller de facto krokben för jämställdhet fastän de vill påskina att de kämpar för det. Vakna och skriv om vår samtid istället!

Nej, gör om och gör rätt. Föregå med gott exempel och plöj inte djupare ner i gamla hjulspår. Det är hög tid för damtidningarna slopa gamla myter istället för att reproducera dem. Jag vill se en tidning som accepterar, inkluderar och engagerar. Vem blir först ut?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

