Petra Liuski

Förmiddagen som blev ett upplopp i uppförsbacke…

1 kommentar

Vilket kaos! Vilken förmiddag! I Malmö kliver jag, lite morgonvimsig, på en flygbuss för att plötsligt inse att jag istället för nästan två timmar har mindre än en timme på mig att hinna. Oooops. Ingen tid för jobb på flygplatsen alltså… På bussen förstår jag också att jag sagt fel tid för ankomst i Umeå (med en och en halv timme!) och fipplar på med mejl till höger och vänster för att meddela alla som drabbas. Tiden rinner iväg och då vi kör in på flygplasten har jag plötsligt bara 22 minuter kvar till take off.

Något småstressad hoppar jag bussen och joggar fram till säkerhetskontrollen. Där får jag inte fram QR-koden för boarding. Det som funkade på bussen. Ingen täckning och en cool vakt som säger ”gå till desken och be om ett boarding card”. Underbart. Jag pladdrar på och säger sanningsenligt att mitt plan lyfter om 18 minuter. Då funkade det med ett körkort och bokningsreferens. Pjuh. Bara den eon-långa proceduren genom kontrollen kvar då. Det går långsamt. Två köer. Min kö har en noggrann inspektör och ja, ni vet hur det är. Tills sist är jag igenom och rusar vidare till gate:n. Där är tant snorkig på plats och muttrar och tjurar över att jag inte har någon QR-kod. Till sist får jag ändå boarda.

Lugnet infinner sig och jag tänker att det jag skulle jobba med på flyplatsen i Malmö kan jag hinna på Arlanda. Där har jag en timme till godo. Då hinner jag även köpa något att äta så jag kan dra direkt till Radiohuset då jag landar. Bra plan.

Vi dimper ner på Arlanda vid elva, jag tittar på avgångarna och konstaterar att mitt flyg inte finns med. Det fanns bara ett kl 11:20. Så jag kilar till Pressbyrån för att köpa något att mumsa på. I kön stelnar jag till och tänker – shit, det är ju mitt flyg k 11:20, hur ska jag annars kunna landa i Umeå 12:30? Yikes. Jag backar ur kön, kastar tillbaka varorna på sin plats och lufsar iväg. (Hade ändå några minuter till godo 😉 ) Vid gaten blev det samma veva igen med QR-kod, men fru bestämd ger med sig efter lite suckande. Sedan visar det sig att planer blir försenat. Weeeee! My lucky day.

Så väl hemma i Umeå, och med en snabb sväng förbi hemma, infinner jag mig för inspelning några minuter för sent. Inte mer. Men ändå.

Nu har jag suttit hemma i köket en halvtimme och stirrat. Visserligen har jag snabbätit lunch men mest bara stirrat. Musten rann likson ur mig efter denna förmiddag. Om en halvtimme kommer jag dock att vara på banan igen. Då ska jag hämta Jonah. Och kramas 🙂

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

One thought on “Förmiddagen som blev ett upplopp i uppförsbacke…

  1. puh!
    blir nästan glad höra det finns fler… konstigt att man alltid lyckas stressa, bli för varm, tappa ut väskan, glömma något, inte hinna äta, krångla med koder etc. precis på flygplatser. måste vara inbyggt i systemet på något sätt.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

