Petra Liuski

Ledsen SVT, men jag hoppas det blir en flopp att ni tar bort hallåorna

Lämna en kommentar

Det här med att hallåorna gjort sitt nu på Sveriges television är trist. Även om jag sällan ser direktsänd tv numera så tycker jag att den personliga känsla som hallåor ger är fantastisk, och det är riktigt synd att de snart är historia. Från och med i kväll kommer en röst och textad tablå att ersätta dessa ”levande” inslag. Visst kommer ersättningen att fylla sin funktion, det blir lite som på radio fast med visuell hjälp. Jag misstänker dock starkt att det finns många med mig som kommer att sakna hallåorna, särskilt bland äldre. Och jag tycker faktiskt att det börjar räcka med distansering och avpersonifiering i våra mediekanaler nu…

Nåja, snart har vi nog vant oss vid avsaknaden av personer i rutan mellan programmen, men jag undrar ändå vad det är som gör att man väljer att göra denna förändring. Hur mycket tjänar SVT på att ta bort hallåorna? En kameraman och smink? Eller är det för att hänga med i utvecklingen detta görs? Eller viker tittarna så pass att allt snart är SVT Play? Ja, det vore onekligen intressant att ta del av motiveringen bakom förändringen. Att detta blir billigare kan jag tänka mig, men frågan är hur mycket. Att förändringen skulle vara ett led i utvecklingen kan jag inte riktigt se i och med att rörliga klipp kommer allt starkare i digitala medier. Och var det inte sagt att direktsända tv:n var på uppgång igen i och med att folk vill simultantwittra/titta/facebooka?

Ja – jag kan inte alls få ihop alla dessa tankar med SVT:s tänk. Inte någonstans. Är det helt enkelt så att SVT’s trendanalytiker och utvecklare inte pejlat av verkligheten? Eller hänger budgeten på en så pass skör tråd att det här är en försvarbar åtgärd?

Jag är ledsen SVT, men jag hoppas att det här blir en flopp och att vi får återse och återfå hallåorna inom kort. Vi behöver levande och personliga mediakanaler i vår annars så distanserade vardag. Vi behöver känna igen och skapa relationer med hallåor och kanaler även i fortsättningen.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

