Petra Liuski

Jag skulle aldrig skratta åt en frisör, varför skrattar folk åt mig?

10 kommentarer

Använder du Facebook och Twitter som arbetsverktyg? Jag gör det. Dagligen. Jag vet att jag inte är ensam att göra detta och därför tycker jag att det är beklämmande att så många ser ner på sociala medier som arbetsverktyg.

Vad är det som gör att folk tror att alla använder sociala medier på samma sätt som de själva? För det måste vara därför jag möts av skratt och menande blickar då någon frågar vad jag gör då jag Facebookar. ”Jag jobbar” brukar de få som svar av mig. Och många kan inte hantera det utan skrattar, fnyser eller gör narr av mig. Varför? Det är sällan jag försvarar mig, jag låter det vara deras förlust om de inte vill förstå. Men likafullt funderar jag över detta beteende. Jag skulle aldrig skratta åt en frisör som bläddrar i en katalog för schampo, eller titta menande på en chef som ägnar sig åt meditationsövningar.

Att ha behovet av att se ner på andra och förlöjliga sådant man inte förstår sig på är inget nytt. Men likafullt är det tråkigt. Kan vi inte se till att komma lite längre i utvecklingen där? Snälla.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

10 thoughts on “Jag skulle aldrig skratta åt en frisör, varför skrattar folk åt mig?

  1. Jag har också fått menande blickar när jag berättar om fb som ett arbetsredskap. När jag förklarar på vilket sätt möts jag oftast med respekt och en nyfikenhet; ”aha, just det, ja det är säkert bra”.

    Som svar på frågan som hängt i luften nu några dagar, om jag också mår dåligt om jag inte får logga in på fb ett visst antal gånger per dag, brukar jag svara med en motfråga: Hur jobbigt är det för dig att inte svara i telefonen när det ringer? Det kan de flesta relatera till och för mig är det bara en tidsfråga innan fb är lika självklart som mobiltelefoner. Det var inte heller någon självklarhet för 15 år sedan. Jag skulle till varje pris inte ha någon själv, så jag vet.

    • Ja – de som vill höra mer blir förvånade över effekten FB kan ha. Jag håller med dig om att detta sätt att kommunicera kommer att vara en allt mer självklar del av våra arbetsliv framöver. Men om det är på FB vet jag inte – men ett liknande forum eller flera.

  2. Jag hänger inte riktigt med på varför du tar åt dig.. ?

    I 99,9% av allt Facebook:ande så handlar det om privatsurf, så varför ska dom ta för givet att du faktiskt jobbar?

    Och vad spelar det för roll om dom tror att du nöjessurfar/privatsurfar?

    Alla behöver inte ta ditt jobb på fullt allvar, det är okej. Jag tar t ex inte homeopater på allvar, det betyder inte att DOM inte gör det.

    Alla har vi olika referensramar.

    • Tack för din kommentar. Visst stämmer det du säger, men det är nog betydligt större del av Facebookandet och twittrandet som är arbetsrelaterat än den siffra du anger. Jag tar inte åt mig särskilt hårt – det är mer att jag förvånas över beteendet. Jag håller inte med dig om att inte ta andras arbeten på allvar. Jag gör det. Däremot har vi, precis som du skriver, olika referensramar.

  3. …ja visst borde vi ha kommit längre, skärpning! heja dej 🙂

  4. Gillar ditt blogginlägg! Jag skriver en hel del om det här i Digitalt entreprenörskap. I o f i en tydligare bloggkontext.

    Trevlig kväll,

    Annakarin

  5. Det där är vardag för mig. Har flera ggr fått höra att jag kan friskvårda människor gratis eftersom jag tycker det är så KUL!!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

