Petra Liuski

Skådisar borde vara stolta & själva öppet trotsa tabun

2 kommentarer

image

I DN idag skriver Kristofer Ahlström om skådespelarnas tabubelagda extraknäck, reklam. Och jag blir provocerad av det faktum att ingen av de tjugotalet skådisar han kontaktat vill uttala sig. Inte ens anonymt. Varför ska ett extraknäck vara så fel? Kan inte skådespelarbranschen och vi andra i samhället se det som en naturlig liten del av yrket? Precis som kockar släpper kokböcker, har egen förklädeslinje eller kränger eget vin så borde skådisar få utnyttja sina talanger i andra forum än scen och filmduk.

Jag tycker att vi borde kommit längre än så här idag. Särskilt med tanke på att vi blir allt fler ”slashare”, mig inkluderad, i samhället. Vi frångår den traditionella en-kategori-arbetaren till att multijobba. Det handlar visserligen många gånger om att extrainkomst är i fokus men allt oftare är det intressestyrt. Varför välja bort då du kan få lite av allt?

Hur som helst anser jag att skådespelarna själva borde stå emot tabun som kategori – att enade gå ut med att de utökat sin repertoar av roller. Står de rakryggade för sina val torde tabun urblekna snart. Vi lever i ett nu där vi bejakar förändring och mångfald – så varför befästa gamla åsikter istället för att vara stolta som mångfacetterade yrkesuövare?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Skådisar borde vara stolta & själva öppet trotsa tabun

  1. ”slashare” ?! det är ju jag också då! älskar ordet! =)

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

