Petra Liuski

När beskrivningen överensstämmer på pricken…

8 kommentarer

Ja, det är väl inget snack om saken. Fick höra talas om ”löparknä” förra veckan och nu har jag kikat lite på nätet – mest för att jag hade tänkt avfärda det. Det kan inte vara det jag har. Jag springer ju inte så mycket. Men efter att ha läst det jag funnit om och om igen för att åtminstone hitta något som INTE stämmer ger jag upp. Det är övertydligt och precis på pricken rätt. Fan också.

Symptomen vid löparknä kommer efter ett par kilometers löpning och visar sig då genom smärtor på utsidan knäet några centimeter ovanför knäleden. Ofta ökar besvären under träningspasset och omöjliggör till slut fortsatt löpning.”

Från Gå- och Löpklinikens hemsida.

Så nu ska jag vidta åtgärder… nya skor, besök hos sjukgymnast och stretchning. Sedan håller jag tummarna.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

8 thoughts on “När beskrivningen överensstämmer på pricken…

  1. Bra val att uppsöka sjukgymnast! Det kan ta sig uttryck på olika sätt och ha olika orsaker så det är lika bra att få kvalificerad hjälp direkt. Ett tips när du kommer igång och springer igen är i alla fall att vara försiktig med sluttande underlag, särskilt om det sluttar i sidled eller nedför.
    Jag upplever att yoga funkar bra i förebyggande syfte för min del. Här är några bra övningar:
    http://www.runnersworld.se/artiklar/lattnad-for-loparknan.htm

  2. Peter fick lov att operera sitt löparknä. Hoppas det går över på annat sätt för dig.

  3. Trist om så är fallet. Vila är jättebra, men om det inte gör för ont kan du massera för att bli bättre fortare! Det är också jättebra att ha gjort inför varje löppass. Här kommer tips på massage:

    http://erikborjesson.wordpress.com/2012/01/09/self-myofascial-release-smr-del-1-massera-utsidan-av-benet/

    Lycka till!

  4. Kanske ett par inläggningssulor från Gå- och Löpkliniken också?

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

