Petra Liuski

Jag har utseendet emot mig

18 kommentarer

Jag får höra andras åsikter om mitt utseende OFTA. Och jag får även erfara etiketteringen i tystnad. Jag är jävligt trött på det. På riktigt.

Jag ser ung ut. Jag är alltid sminkad. Jag bryr mig om hur jag ser ut. Det här ger tydligen andra rätten att säga saker till mig, och om mig, gällande mitt unga utseende. Det ger andra rätten att döma, ignorera eller nedvärdera mig. Och det gäller både män och kvinnor – mestadels de som är i min faktiska ålder och äldre.

Visst är det patetiskt? Jag tar inte illa vid mig som person, men jag är less. I vissa sammanhang behandlas jag som om jag knappt haft ett jobb förut och i andra som om jag skulle vara blåst. Och det enbart baserat på mitt utseende. De tafatta kommentarerna och stammande ursäkterna brukar komma efter en stunds konversation. Intressant att iaktta, men illa ändå. Lyckligtvis har jag skinn på näsan och brukar kunna vinna en del på mitt underdogläge men tycker att det här beteendet borde vara passé sedan länge.

Jag har hört andra som har samma erfarenhet och inte klarar av att parera det. Och ja –  jag vet att det finns en del som anser det vara angenämt, vilket det är i jämförelse med svält och missförhållanden, men det är fortfarande ett respektlöst exkluderande beteende. Jag har hört om personer som ändrat klädstil för att se äldre ut, skaffat glasögon eller gjort andra förändringar kring sitt utseende – bara för att slippa bli dömda och hamna i underläge. Ska det verkligen vara så? Mitt svar är entydigt nej. Det är inte rätt. Vi ska få vara de vi är.

Så precis som vissa individer väljer att döma andra av andra anledningar kan alltså ett friskt, ungt och lite medvetet utseende vara en enorm nackdel i vårt samhälle idag. Ja, ni hör hur snedvridet det låter och är. Det måste vi ändra på. Vi kan dock aldrig ändra alla – men vi kan fundera över hur vi själva agerar och hur vi förmedlar vår inställning vidare. Tänk på det.

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

18 thoughts on “Jag har utseendet emot mig

  1. Hej
    Bry Dig inte om sådana ”utanpåverk”. Jag tycker iallafall att Du är ”skitsnygg” och jag blev hedrad av att få ha Dig till bordet vid Viktorias fest.
    Kramar från Rolf (Tyvärr alltför gammal)

  2. Ha ha!
    Skickade väl tidigt.
    Jag möter med motfråga om det blir väl intrikat eller närgånget.
    Vet ju att det bara är ord och yta. Inget att ta vid sig eller ta åt sig.

    • Precis – men om vi bara låter det passera (vilket jag själv gör många gånger) så agerar vi inte. Då fortsätter vi att reproducera normer och vi bekräftar i tystnad att det är ok att döma.

  3. Min erfarenhet är att det handlar om att vara kvinna mer än utseende och ålder. Jag har kvinnliga kollegor som är närmare 60 som vittnar om samma upplevelser. Det står ”alla” fritt att kommentera kvinnor helt enkelt. Oavsett anledning.
    Jag låter det rinna av mig eller möter med motgångs om jag tycker det bl

  4. Synd att det ska vara en nackdel, jag kan inte riktigt minnas att jag blivit speciellt särbehandlad dock, kanske bara det att jag inte bryr mig om de tror att jag är ung och dum eller att jag inte ”parerar så bra”…Jag försöker nog dra fördel av det, hade dock lite svårt att ”gömma mig” bakom mitt unga utseende på handledarutbildningen för körkortet då jag togs för en handledare och inte för det jag var dit för, som elev…Och jag är nog glad åt det för så ung som 15 år och 9 mån tycker jag inte att jag ser ut 😉

    kram

  5. Jag förstår precis vad du menar. Att se ”ung” ut tycker jag själv för det allra mesta varit till min nackdel just för att man inte blir tagen på samma allvar som tjej/kvinna i alla fall. Sen vore såklart det bästa att lära sig konsten att totalt strunta i vad andra tycker och tänker, har dock själv inte nått dit riktigt ännu. Vill också tillägga att jag är övertygad om att ett angenämt utseende ger en hel del fördelar också, men de är svårare att märka.

    • Absolut – det gäller att se båda sidor av myntet och att vi lyfter det här till ytan. Många känner igen sig – och många har ingen aning om att det är så här.

  6. sjukt snygg och het säger jag!

  7. Nu låter du verkligen arg och less Petra. Jag förstår det när du säger att du nedvärderas av vissa för att du är skärpt, produktiv, ung och snygg. Vad är ung? Vad är snygg? Skärpt kan vi väl vara överens om är då man har en massa talang, kunskap och kan ”leverera” (detta fasansfulla ord).
    Försök tänka att det inte är ditt problem om en person störs av ditt utseende eller att du är bra på det du gör. Men låt dem som vill ge dig en komplimang göra det och ta emot den med ett leende och ett kort tack! Sen kör du på bara. De som snackar skit eller pratar bakom ryggen på dig har ju problem, inte du.
    Det är en dubbel sak detta med att en ung människa ofta vill vara lite äldre och en äldre ofta lite yngre. Allt handlar ju om schabloner, fördomar och en massa dessinformation som vi utsätts för. Jag är enormt fåfäng, men på bättringsvägen sedan några år. Jag älskar då människor tror jag är 10-15 år yngre än jag är. Men vad hjälper det egentligen mer än att det smörjer egot…sanningen har jag ju ändå i knät varje morgon.
    Kör på bara!

    • Absolut – jag kör på och gör det bra 🙂 Men jag tycker att det är viktigt att ta upp det här som så många faktiskt utsätts för. Det handlar inte om skönhetsidealet ung utan om att ung är nedvärderande och förminskande i sammanhang där det handlar om kompetens och business.

  8. Vår äldsta sons lärare tror att jag är 25 år!!! Det kom fram när vi snackade om träning för någon månad sedan. Jag lät henne fortsätta tro det! Ha ha

  9. Är du inte typ 35?? Har aldrig jag fått höra Inte direkt superungt? Bara att gratulera; varför tar du det inte som en komplimang?

    • Varför skulle jag ta det som en komplimang? Jag vill bara vara jag. Att se det som en komplimang är ju att bekräfta rådande ideal om att ett ungt utseende i skönhetssammanhang skulle vara att sträva efter. Mitt fokus ligger dock på kompetens. Där är det unga utseendet och de värderingar som läggs i det inte en komplimang.

  10. jag som precis satt och funderade vad jag ska ta för kläder imorrn för att se ut som åtminstone 35 och med visst inflytande… hur fan nu det ser ut.
    Alternativt gå precis som jag är! Men jag tillhör de som inte är jättebra på att parera alltid, jag trillar dit då och då åtminstone, och i vissa sammanhang väljer jag helt enkelt att smälta in.. och ogillar mig själv för det. Men det underlättar för stunden.
    bra skrivet och tack för att du tar upp det! kram

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

