Petra Liuski

”Jag eggas av starka kvinnor”

4 kommentarer

Har ordet inspiration blivit urvattnat och uttjatat? Ja, det slog mig häromdagen att det i vissa fall känns så – som om det överanvänds. I reklam, i texter, i samtal – ja överallt. Så jag började tänka på andra sätt att uttrycka samma sak. Svårt. För faktum är att jag älskar det ordet. Inspiration är så talande och mitt-i-prick tycker jag.

I ett försök till att hitta synonymer kom jag inte något längre. Faktiskt ingenstans. I mitt funderande gick jag vidare och googlade. Jag hittade dessa på synonymer.se: ingivelse, motivation, eggelse, sporre, gnista, skaparanda, hänryckning; påverkan, inrådan, tillskyndan, impuls.

OK, jag smakar på att säga ”Jag hänrycks av …” eller ”en eggelse för mig är…”. Testar. Nja. ”jag hänrycks av starka kvinnor”. Det skapar för mig mer förvirring… Eller ”Jag motiveras av starka kvinnor”. Visserligen bättre men det säger ändå inte samma sak som inspireras. De här synonymerna känns klumpiga och konstiga – de passar inte betydelsen jag vill åt. Slutsatsen är att jag kommer att fortsätta inspireras av sådant som ger mig inspiration.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “”Jag eggas av starka kvinnor”

  1. Väcker min lust att …. kan vara ett alternativ.

    Visst är inspiration ett bra ord. Svårt att ersätta. Ibland blir vissa ord trendiga och man blir mätt på ordet, framförallt om man själv arbetar med kommunikation. Håller med dig fullständigt.

  2. Jag gillar ordet inspiration. Att själv bli inspirerad av andra och att inspirera andra. Myser med det ordet!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

