Petra Liuski

En människas bekännelser

5 kommentarer

Det är lika bra att jag är ärlig även här. Jag må vara ordningssam och strukturerad vad gäller arbete och åtaganden men fy ända in i kaklet vad jag är slarvig hemma. På riktigt.

Kläder verkar jag seriöst ha svårt att dra jämnt med – antingen knövlar jag ihop plaggen och trycker in dem på lämplig plats (de ska ju ändra dras ut skutton gånger under veckan för att testa om de faller humör och känsla i smaken) eller så bygger jag så stora högar som möjligt för att ”ta tag i senare”.

Vad gäller saker – som pennor, smycken, nagellack etc. sprider jag omkring mig likt en gödselspridare de luxe… För att inte tala om alla matcher jag går mot träningssakerna vareviga gång jag ska ha dem – de ligger huller om buller i två lådor utan organisation och verkar fast beslutna om att antingen gömma varandra eller haka ihop med varandra till ett oövervinnerligt trassel.

Sedan har vi papper… ja, viktiga dokument för hemmet, räkningar, kvitton, kuponger och allt annat av papper samlar jag i olika högar och lyckas aldrig hitta igen dem då jag väl behöver dem. Megafail. Numera har maken koll på allt sådant. Vi vet båda att det är bäst så.

Ja, så här håller jag på. Jag röjer en gång i veckan för att hitta kläder, smycken och ge plats till de övriga familjemedlemmarnas pinaler. Och då är det tok-ordning kan jag lova. Efter det tänker jag alltid – nu ska jag hålla ordning på allt. Sedan dröjer det en dag och så är jag igång igen.

Det intressanta är dock att på kontoret har jag alltid ordning. Arbetsdokument har jag koll på likväl som kvitton. Det är som om jag bortprioriterar totalt hemma. Faktum är att det är ganska skön då jag är mitt i veckans göromål, att kunna tänka ”äsch, hur viktigt är det?” – men liiiite mer ordning önskar jag allt att jag hade.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

5 thoughts on “En människas bekännelser

  1. jag tror det bara är att inse att om man tror att nån annan har det mer städat, som när man kommer och hälsar på dem (planerat) så har man fel! =)
    det är väl underbart att kunna få strunta i sånna världsliga saker, för att sen göra ett tokryck!
    men jag vet vad du menar, konsten är att hitta det man behöver och inte blir stressad av röran…

  2. Härligt att se att det finns nån som är som jag 🙂 och har erkänt det så här 🙂 Hejja,,,,

  3. Det är som om det är mig du har beskrivit. Härligt 😉

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

