Petra Liuski

Hur kan man vilja orsaka egen pyspunka?

6 kommentarer

Tänk att andra individer vill lägga sin tid på att kommentera och irritera sig på ytterligare andra personer. Det är fascinerande. Själv har jag upplevt det här många gånger och senast i och med boksläppet i somras. Jag hävdar att konstruktiv kritik, feedback och bra hjälpsamma kommentarer är guld värda – och har tackat för det jag fått i den vägen. Men det här handlar inte om det.

Nej, jag menar den där andra gruppen av människor som kritiserar för att kritisera – oftast petitesser och oftast vinklat ur en alltför snäv och skyld verklighet. Jag tar sällan åt mig av den typen av kritik, vilket jag är glad över, utan personligen tar jag det som en komplimang och bekräftelse. Tänk att jag har åstadkommit något som andra har ett behov av att förminska. Va? Bara det är ju en boost 😉 Så det är inte det jag funderar och fascineras över utan snarare hur individer orkar engagera sig. Hur vill man ödsla energi på sådant som inte för en framåt? Finns det ingen spärr? Jag har svårt att greppa det där självförvållade energiläckaget. Har du funderat över det här, eller varit med om liknande? Berätta gärna.

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

6 thoughts on “Hur kan man vilja orsaka egen pyspunka?

  1. Dom brukar oxå kallas för ”tidsvampyrer” finns överallt på alla arbetsplatser och smittar oftast av sig. Bästa medicinen ”spring”

  2. Jag tror inte att det finns nån som inte irriterar sig på saker eller som inte tycker att vissa saker är oviktiga eller dåliga. Det ligger nog i människans natur, precis som det ligger i de flestas natur att också vara positiv. Vad man sen gör av det man irriterar sig på är ju en annan femma. Men jag tycker det kan vara lite kul att höra åsikter av de som bara totalt dissar något ibland också. Man får ta det med en klackspark och se det intressanta i det, att vi tycker så olika!

  3. En del personer (som känner Jante väl) behöver öka sig själva genom att minska andra – tråkig sanning. Borde ju vara så enkelt att gillar man inte t.ex. ett tv-program så byt kanal eller stäng tvn.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

