Petra Liuski

Fattar inte folk vad det innebär att ha nystartat eget bolag?

8 kommentarer

Det är förvånansvärt många som inte tycks inse hur det är att vara egenföretagare. Låt mig förklara hur jag menar, för det är på ett specifikt plan jag menar.

Det jag tänker på är att i många fall då jag berättat att jag är gravid så har jag fått frågan – hur ska det gå med företaget? Den frågan känns berättigad, för alldeles enkelt är det inte och kommer det heller inte att vara framöver. Men de gånger jag mått illa, haft sprängande huvudvärk eller bara varit allmänt genomtrött under de senaste veckorna och folk sagt ”Det är bara att vila, det får man som gravid”, ”Sjukskriv dig ett par dagar” eller ”Ta en alvedon och stanna i sängen”.

Där känner jag att det inte riktigt gått hem hur det funkar att vara nystartad egenföretagare. Visst lockar det mig enormt att sova en hel dag eller ta alvedon och vila då huvudvärken kommer – men vem ska då göra mitt jobb? Och hur ska jag få pengar till mat på bordet om jag inte säljer och presterar? Jag är som AB-ägare anställd av mig själv, vilket gör att bolaget (jag) står för mina första dagar som sjukskriven. Jag förväntar mig inte att människor ska veta alla lagar och regler för företagare men jag trodde faktiskt i min naiva värld att folk insåg det basala dilemmat att: om jag är sjuk blir inget gjort, och följden bli inga intäkter.

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

8 thoughts on “Fattar inte folk vad det innebär att ha nystartat eget bolag?

  1. Det korta svaret på den frågan är nog: Nej, folk i gemen fattar inte hur det är att vara egenföretagare. Klart att det är provocerande för dig när du får välmenande råd som inte hjälper dig, men enda sättet att ändra på folks okunnighet är nog att tala om hur det är, om det är viktigt för dig. Jag hoppas att du hittar en lösning som fungerar för dig och bebisen i magen och företaget och jag förstår att det inte är lätt! Kram/Linda

  2. Det är svårt att ha några synpunkter på hur du har lagt upp det hela ekonomiskt när man inget vet om det.

    Sjuk kan man ju bli. Och då är man sjuk.

    Kan bara önska dej att du orkar med. Hoppas att du har en bra och kompetent läkarkontakt. Vila när du kan. Jobba när du kan. Ta hjälp om du kan.

  3. Det här är ett mångbottnat dilemma, inte bara för egenföretagare. I ett större företag kan också unga kvinnor (därmed unga familjer) mötas av frågan om man planerar barn de närmaste åren. Samtidigt talas det om att vi behöver föda fler barn i landet för att få ordning på befolkningsutvecklingen (ekonomin). Nere i Europa är den låga födslostatistiken ett verkligt hot.
    Självklart skulle det här med enkelhet kunna lösas om man menar allvar med att fler och fler ska skapa egna små företag med F-skatt. Skapa ett försäkringssystem som gör att också egenföretagare kan vara hemma de där kritiska dagarna, för en själv eller för ens barn. Det är en politisk förolämpning att inte detta är löst. En sak är säker hur som helst, en egenföretagare stannar inte hemma en timme i onödan.

  4. Jag har redan svarat på twitter, men i detta ämne skulle jag kunna skriva en hel uppsats. Det finns så många förutfattade, felaktiga tankar om vad det innebär, så jag önskar alla kunde prova på ha eget i ett år. Då kanske det skulle gå upp ett litet ljus för dom, efter ytterligare nåt år så skulle dom nog vara tyst. Det är trist, men tråkigast är att många inte inser att det är bättre att vara tyst istället för att prata om saker man inte har en aning om, alternativt fråga istället för att anta.
    Kämpa på!

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

