Petra Liuski

Here we go again…förutfattade meningar gör mig besviken

4 kommentarer

Jag älskar att lyssna till andras utlåtanden och på så sätt ta del av olika perspektiv vi har på vår värld. Vissa gånger väcker det stolthet och ofta igenkännande, medan det andra gånger får mig att svälja kaffet fel. Det svartnar för ögonen då jag hör uttalanden som visar på att personerna i fråga befäster utanförskap, utsatthet och ett ”vi och dom”-resonemang. Inte sällan ifrågasätter jag. Vissa ämnen och kommentarer är givetvis mer omfattande och oroväckande än andra.

Något som inte är särskilt oroväckande men icke desto mindre förvånande är den konservativa syn som många har kring gravida kvinnor. I veckan har jag återigen fått höra en drös kommentarer kring just detta. Banala i vissa fall men som sagt – förlegade. Några exempel är ”ja, men du ska ju ändå bara vila” (då jag sa att jag inte är rätt person att hugga i fysiskt och syftade på muskelstyrkan), ”då blir du hemma ett år då” (föräldraledighetsprat), ”Men det kan vi inte planera eftersom du ska ha barn” (projektdiskussion till nästa år)… Ja, exemplen på liknande uttalanden som egentligen endast baseras på förutfattade meningar, är många.

Vem har sagt att någon kvinna överhuvudtaget kan passas in i en gravid-mall? När jag pratar med andra gravida eller mammor så ser faktiskt vardagen olika ut för många. Vissa börjar jobba efter ett par månader, andra vill vara hemma två år. Några har fruktansvärda smärtor under graviditeten medan ytterligare andra aldrig mått så bra. Jag skulle verkligen uppskatta att människor istället för att slänga in ett påstående baserat på en schablon som inte existerar, frågar mig hur jag har tänkt mig. Och heller inte tar för givet att jag inte kan lyfta ett finger för att jobba fysiskt eller är för trött för att hänga med på middag. Jag kan och vill bestämma sådant själv.

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Here we go again…förutfattade meningar gör mig besviken

  1. ojojoj, vad jag känner igen det där från tiden jag var gravid, OCH framförallt på jobbet kom diskussionerna upp. Sen också att ”alla” verkar ha ”rätt” att tycka saker, säga i stort sett vad man vill till en gravid, jag var hela byns samtalsämne, det snackades om ”hur stor hon är”, när jag mötte människor sas det: ”-men du är ju inte alls så stor som alla säger”, sen att jag joggade ända till 5:e månaden fick många att höja på ögonbrynen, samt så enkel sak som promenader varje dag fick jag mycket ”skit för”. Nä ryt ifrån eller stäng öronen!

    kram

  2. Bra att du säger ifrån! Det ser verkligen så olika ut, och det är inte bara det att meningarna är förutfattade, utan ibland till och med fördömande om den gravida kvinnan tänkt annorlunda än ”normen” (vila, vara ledig ett år, inte bära etc.).

  3. Bra skrivet Petra!

    /Elin

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

