Petra Liuski

Jag är i fel skog varje gång

Lämna en kommentar

Hur kommer det sig att jag gång efter annan försöker med glatt humör och med enormt fokus men aldrig lyckas? Och hur kommer det sig att parallellt med detta så lyckas typ alla andra? Jag pratar om svamp. Jag älskar att vara ute i skogen och jag har år efter år ambitionen att plocka svamp. Massor av svamp.

Folk pratar om att det finns så många bra ställen nära stan och att det är lätt att hitta såväl gula kantareller som trattisar. Jag får generella beskrivningar, men ingen pekar ut ställena åt mig. Alla vill ju ha sin egen skattkista kvar. Så klart!

Men jag vill ju också hitta  de där guldklimparna. Vara med om att ”skörda” trattisar och sedan få avnjuta smörstekta ditos till kvällsmål. Den känslan och den drömmen är vad som får mig att fortsätta. För jag som annars har ett ytterst bristfälligt tålamod beger mig ut. Kikar efter blandskog, rishögar och hällor. Alla tips jag kan tänka mig komma på. Men icket. Den här helgen har jag varit ute två gånger, visserligen bara en knapp timme åt gången, utan resultat. Måste varit i fel skog. Inte ens en sopp har jag haft med mig hem.

Så kan ingen förbarma sig över mig och ta mig i handen och leda mig till ett svampställe? Snälla? Nehej, trodde väl inte det heller. Nåja, jag har redan funderat ut ett ställe till att besöka i eftermiddag. Så kanske kanske att jag har turen med mig då. För jag är lite som en hund i det här fallet, och tror dessutom på reklamen att ”plötsligt så händer det”.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

