Petra Liuski

Gränsen mellan proffs- och amatörmöten

3 kommentarer

Var går egentligen gränsen mellan att vara professionell och amatörmässig vid möten? Faktum är att det inte alltid är så glasklart. Vissa hävdar att ett skrivbord som avskiljare mellan företagare och kund är professionellt medan andra tycker att ett möte utomhus medan man promenerar fungerar lika bra.

Jag tycker att det finns gott om utrymme för flexibilitet i frågan men att det också finns tre för mig självklara gränser: att hälsa och inleda på ett varmt och förtroendeingivande sätt, att inte blanda in alkohol i affärsmöten samt att hålla sig till agendan och inte prata om ovidkommande saker.

På den första punkten håller nog de flesta med mig på – det passar med handskakning, en nick eller kram i olika situationer. Lite vädersnack och sedan är mötet igång. Andra punkten misstänker jag att jag har en del som håller med mig på men även en del opponenter. Men, här är jag rätt strikt. Eventuellt att det kan passa med ett par glas vin till en middag, men att festa eller ses på en AW för att snacka affärer känns för mig ytterst tvivelaktigt.

På min tredje ståndpunkt märker jag att det är förvånansvärt många som snackar skit, pratar om semestrar eller svamlar bort dyrbar tid på nonsenpladder. Till vilken nytta? Visst håller jag med om att lite generellt vädersnack och lagom ”hur-gick-det-med-renoveringen”-uppdatering har sin självklara roll på affärsmötets arena, men på en begränsad nivå. Har jag avtalat tid med någon vill jag ha fokus och driv. Jag förväntar mig faktiskt det. Och ska jag delta vid styrelsemöten eller andra planeringsmöten gäller detsamma. Samkväm finns det andra fora för att ge utlopp för, på möten med agenda så har vi alla deltagare en faktisk uppgift att lösa.

Hur är det för dg, har du gränser för hur du vill ha det på de möten du deltar i?

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

3 thoughts on “Gränsen mellan proffs- och amatörmöten

  1. Skrivbord mellan gillar jag inte! Det distanserar för mycket! Till relationsbyggande fungerar nog promenader, men det når inte riktigt hela vägen annars.

    Om jag har arbetsmöte eller arbetsmiddag så dricker jag inte. Det blir vatten till maten. Att måste förklara och motivera varför stör mej!

    Pratar för mycket det gör jag och det är bra att få lite smäll på fingrarna så jag vaknar. Jag är medveten om jag har en bit kvar, men jag lär mej mer för var dag.

  2. Pingback: Att leda professionella möten « Humble & Bug

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

