Petra Liuski

Företagaren i mig åkte på en rak höger

4 kommentarer

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Ja, det är något jag fått vara med om ett par gånger detta år. Eller snarare några gånger för att vara mer sanningsenlig. Tidigare i höstas var jag igång några veckor med god fart och bra humör efter sommarens totala stiltje. Fokus låg på effektivitet och produktivitet. Jag hade flow och tänkte att det här, det kommer att bli en spännande höst och jag kommer att vara en ivrig företagare ända fram till förlossningen.

Men nej, det var inte riktigt så det blev. Sakta men säkert började tröttheten komma. Sedan huvudvärken. Och så migränen. Sedan ett antal veckor går jag på halvfart, och har hela tiden tänkt att det blir bättre snart. Men nu i veckan var det någonting som gjorde att jag tog mitt förnuft till fånga och gick till en läkare. Innerst inne visste jag att det här inte är hållbart, och heller inte hälsosamt. Resultatet blev att jag nu är sjukskriven på halvtid ett par veckor framöver. Jag visste först inte om jag skulle skratta eller gråta. Sjukskriven? Som egenföretagare? Det går inte. Innan garden hann upp fick min självkänsla sig en vänsterkrok och strax därefter åkte företagaren i mig  på en rak höger. Jag föll.

Där låg jag sedan en stund och insåg att jag hade ett val – bryta ihop eller göra det bästa av situationen. Jag erkänner att tårarna brände bakom ögonlocken, ilskan bubblade i mig och bitterheten bultade på. Varför jag? Varför nu? Nu får jag inga nya uppdrag och kan inte fakturera. Jag är nere för räkning.

Men så bestämde jag mig. Det går visst. Man kan vara sjukskriven och företagare. Jag ska göra det, för min och barnets skull. Efter att jag beslutat mig och rest mig upp och insett att det inte var någon knock-out började jag tänka klarare. Då insåg jag hur knäppt det var av mig att bestämma åt andra att de inte skulle vilja ha min hjälp. Vad ger mig den rättigheten? Alla kan fråga, och sedan är det upp till mig att se om jag har plats för det i min kalender eller inte. Så fungerar det ju även i vanliga fall. Så jag bestämde mig igår kväll, att det här kan jag definitivt hantera. Jag kan ju arbeta, men i mindre antal timmar.

Med det pustade jag ut. Jag har ju dessutom planerat min tid luftigt framöver för att hinna med mina åtaganden och ha tid för administrativa sysslor. Det är ju toppen! Där finns utrymme. Det är bara de närmaste veckorna som är lite överfyllda och som behöver pusslas om. Så med andra ord blir förändringen inte så stor, förutom att jag ska vila då jag inte jobbar. Och sedan prioritera och planera framöver. Så jag är redo för nästa rond. Det kan bli bra det här, riktigt bra.

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

4 thoughts on “Företagaren i mig åkte på en rak höger

  1. Bra kämpat, ett tips gå till http://www.robinsharma.com eller sök Robin Sharma på Facebook, en Kanadensare som är Coach misstänker att du kanske redan känner till honom?

  2. Klokt att tagga ner när det tar emot. Ingen tackar dej för att du går i väggen. Du har livet framför dej.

    • Tack. Jag resonerar också så. Men det är ändå svårt att leva efter den devisen då jag är en person som vill allt och lite till. Tror att det här bli en bra utmaning för mig 🙂

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

