Petra Liuski

Småföretagare ska också ställa krav!

Lämna en kommentar

Som egenföretagare och dessutom ny i gemet är det inte alltid lätt att stå på sig. Men jag har bestämt mig för att jag vägrar ge vika om en situation gör att jag hänger löst eller känner att det inte klaffar. Jag vill att saker och ting ska kännas bra och framförallt skötas korrekt. För är det någonting jag vet av erfarenhet är det att jag vill kunna stå för det jag gör och veta att jag har torrt på fötterna. Dessutom vet jag av erfarenhet hur jag inte vill ha det då jag arbetar eller samarbetar.

Många hävdar motsatsen, att man som företagare och då i synnerhet småföretagare, inte ska kräva så mycket och verkligen inte öppna munnen om man misstycker. Då får man inga kunder och således inga intäkter. Och visst kan jag förstå resonemanget, men hur långt ska man gå? Eller hur lågt ska man sjunka?

Det finns lägen där det är helt ok att bita ihop och göra som kunden vill även om det tar emot och går emot principer och tycke. T ex då det handlar om småsaker eller formgivning. Olika smak och tycke är vad som gör oss unika. Och så länge det inte påverkar mitt rykte eller min leveransstandard må det vara hänt. Då kniper jag igen och gör som kunden vill, självklart. Men börjar det handla om andra aspekter som påverkar mitt företag alltför mycket då drar jag i handbromsen, fäller ut tentaklerna och analyserar läget.

Jag är medveten om att jag sticker ut hakan men jag vill inte att mitt företag, jag själv och min familj ska råka illa ut pga att jag inte sett till att saker sköts korrekt utan valt att underkasta mig andras diffusa eller icke professionella handlingar. Och jag vill inte att jag ska må dåligt bara för att genomföra vissa arbeten – det påverkar inte bara mig utan företaget och min omgivning. Då säger jag hellre nej tack, och jag tror att fler med mig borde göra detsamma. För vi småföretagare har samma rätt som större organisationer att vara drivande, kräva korrekt genomförda samarbeten och känna att vi kan säga ifrån. Eller hur? Det borde snarare premieras som kompetent agerande och trovärdigt än något annat.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

