Petra Liuski

Snacka snyggt – en bok du, och alla andra, bör läsa

Lämna en kommentar

Förra veckan läste jag (eller snarare lyssnade till) boken ”Snacka snyggt – modern retorik” av Elaine Bergqvist (Norstedts 2011), och fascineras än en gång av retoriken och dess möjligheter. För det är oerhört spännande det här med argumentation, presentation och kroppsspråk – ja, allt som kommunikation innefattar.

Det Elaine skriver i sin bok är egentligen ingenting nytt, men ändå upplevde jag att jag fick med mig en hel del i och med att hon skriver om retorik som passar dig och mig i vår samtid. I boken blandas konkreta tips och råd med exempel från vardagssituationer. Elaine skriver bland annat om Blondinbellas retoriska grepp, hur färger kommunicerar och hur betydelsefulla de tre första minuterna av ett möte är. Ja, det här är en bok skriven av en flitigt anlitad retoriker som verkligen kan sin sak, en bok som når fram. Det här är en bok som alla borde läsa.

Bild lånad från Bokia.se.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

