Petra Liuski

Handen på hjärtat – tar du eller ger du?

2 kommentarer

Uppmärksamhet och att stå i centrum är saker jag gillar. Det tror jag många med mig gör. Men vet ni vad? Jag älskar att lyfta och hjälpa andra till framgång eller utveckling. Får jag välja så stöttar jag hellre någon till att stå i fokus än att vara där själv. För det är en så otroligt skön känsla att hjälpa andra – i såväl litet som stort. Bara i veckan har jag fått känna den där känslan ett par gånger och det är fantastiskt.

Jag önskar att fler i vårt uppmärksamhetstörstande samhälle kunde backa ett steg och fälla in armbågarna. Tänk så mycket mer nyanserat det skulle bli! Nu tycker jag inte illa om människor som vill och vågar ta plats utan det jag menar är att om de bara backade en gång på tio så skulle det ske en stor förändring. Ta bara en sådan enkel situation som vid arbetsmöten. Oftast är det samma individer som orerar längst och samma personer som protesterar högst. Vid samma tillfälle finns säkert ett par, eller till och med flera, som säkert har kloka saker att komma med eller hade velat ta till orda, men luftrummet är så tjockt av vet-bäst:are och pessimister att det är omöjligt.

Många hävdar att tysta personer får skylla sig själva eller kanske egentligen inte vill öppna munnen, men jag håller inte alls med. Våga göra plats för dessa. Bekräfta dem, öppna upp för dem och snart kommer de att ta chansen. Jag har själv lett åtskilliga möten och utbildningar där jag sett just den här konstellationen – och där jag sedan sett till att fler fått höras. Det märks oerhört tydligt att det bidrar till stämningen och diskussionen i rummet. Nyanserna gör stor skillnad. Och det behöver faktiskt inte alltid vara chefen, utbildaren eller samtalsledaren som lyfter fram någon – vi kan alla göra det.

Tänk om fler kunde tänka på det här. Tänk om fler kunde tänka på att låta andra få vara i fokus. Det vore verkligen att bidra till en positiv samhällsutveckling på sikt. Jag kommer att fortsätta min mission med att lyfta andra, och jag hoppas med detta inlägg att du blir lite inspirerad att göra detsamma.

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Handen på hjärtat – tar du eller ger du?

  1. Kloka tankar som jag delar. Det gäller framförallt att skapa möten där alla kan komma till tals – annars går vi miste om många kloka insikter och samlad visdom.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

