Petra Liuski

Likt ett monster redo för strid

Lämna en kommentar

Har ni någon gång känt att det kanske vore bäst att dra täcket över huvudet istället för att vara vaken? Eller att enskildhet vore att föredra framför socialt umgänge? Ni vet de där gångerna då det bubblar inombords eller känns som om minsta vindpust kommer att göra att man rasar samman. Känner ni inte igen er – vad glada. Ni andra: idag var och är en sådan dag för mig.

Jag vet inte om jag ska skrika eller gråta, sova eller bara vara. Men någonting gnager och får mig att känna mig tom och samtidigt överfylld. Helkonstig känsla. Misstänker att det hänger samman med min enorma trötthet och det faktum att jag inte hinner med det jag borde under min vakna tid. Måste skära ner mer. Det stressar och får mig att krampa ihop alla muskler likt ett monster redo för strid. Så har jag gått omkring hela dagen. Och ödslat massor av energi på just det. Resultat i kväll: huvudvärk och en känsla av misslyckande.

Dessutom har jag i kväll hunnit med att skälla ut maken, blivit irriterad över petitesser som jag annars rycker på axlarna åt och kommit på mig själv flera gånger att vara så där dystert negativ. Jag är inte sådan. Inte alls. Och jag vill inte ha gjort allt detta i kväll. Men nu har jag det.

För att rensa huvudet tog jag en promenad och nu vet jag vad jag ska göra. Det är enkelt. För det första ska jag acceptera att det blev som det blev i kväll och att det inte är hela världen. För det andra ska jag be om ursäkt till min man och sedan se till att bara slappa i kväll. För det tredje ska jag i morgon se över min kalender för att se vad jag kan göra för att underlätta och disponera min tid bättre.

Det krävdes ingen rocket science för att hitta lösningen på den här imploderande känslan, bara en promenad.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

