Petra Liuski

”Har du förstått?” frågade läkaren

13 kommentarer

Det känns som om jag tar mig fram i en berg- och dalbana dessa dagar. Pjuh! Aldrig hade jag väl trott att jag skulle känna mig så här knäckt efter två veckors deltidssjukskrivning. Men läkarens blick och ton talade för sig själv idag då jag var på återbesök. Det går inte bra för mitt lag. Frågor som ”Hur mycket sover du om natten då?” och ”När vilar du på riktigt?” fick mig att haja till lite. För mina svar ”Jag sover på natten. Kanske bara inte så djupt och inte så länge… Och jo, jag lovar att jag vilar. Men kanske inte så bra. Jag ligger ner i alla fall” ja, dessa svar föll inte i god jord.

Där i mitt vaga och lite hackiga bekännande klampade läkaren rakt in och sa. ”Jag sjukskriver dig på heltid nästa vecka, Petra. Då innebär det INGET jobb. Inte ens tänka på jobb. Har du förstått?”. Då gick det upp för mig ordentligt. Även om just sömnbristen uppkommit pga graviditeten så skapar oron över förlorad tid för jobb, möjlighet till fakturering och ovisshet om sjukpenning en fälla. Det går inte ihop. Så ett tillfälligt avbrott på riktigt blir ett måste. Efter det ska jag upp i halvtid igen för att se hur det funkar.

Det är inte så att jag inte förstått att jag ska vila, det är snarare det att jag behöver någon som handfast visar att ekonomi, jobb och Försäkringskassan inte är de största hoten i livet. Allt går att lösa – och det så mycket lättare om man är någorlunda i balans.

 

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

13 thoughts on “”Har du förstått?” frågade läkaren

  1. Känner igen mig i det där. Det är lite som att fastna i ett ekorrhjul, man vet att man borde vila och ta hand om sig själv men samtidigt så är det olika hot som lurar bakom hörnet och som man inte vet hur man ska tackla om man faktiskt ger efter och tillåter sig att vila och ta det lugnt … Jag hejar på dig och hoppas att vi båda snart verkligen lär oss att allt verkligen ordnar sig på ett eller annat sätt utan att man ska behöva ligga sömnlös över det ena eller det andra! kramar!!

  2. Allt ordnar sig. Du är värd att vila du är värd att få den återhämtning din kropp signalerar! Du är awsome! Ha tillit… Kram

  3. Krya på dig och hoppas du kan släppa allt ett tag!

  4. Vet precis hur du känner dig. Var i samma situation för två år sen. Jag slet som ett djur att få klarhet med försäkringskassan och för att få lugn och ro. Till slut, efter att ha bollats runt i månader grätskrek jag i luren: ”Men, om inte NI kan eller vet reglerna hur ska då VI kunna följa dem”?!
    Då först bollades jag till en person som faktiskt kunde reglerna och kunde ge mig sinnesro och därmed lite bättre nattssömn.
    Som samhället utvecklar sig och det egna företagandet breder ut sig, måste helt enkelt fk hänga med i utvecklingen!
    Kämpa på och försök att hitta sinnesro. Att skicka fakturor är kul men inte så mycket värt om det blir på bekostnad av viktigare saker!
    Kram

    • Tack för att du delar med dig. Jag önskar inte att andra ska vara i samma sits, men det är skönt att höra ändå – att jag inte är ensam som upplever/upplevt detta. Det är ett gissel för oss egenföretagare. Inte konstigt att så få orkar med och att det krävs satsningar för att få fler att vilja starta eget. Jag önskar att vi hade någon större tryggehet att luta oss emot – och att det kunde förändra arbetsgivaravg för en-tvåmansföretag.

      Kram – och tack igen

  5. Jag förstår dej så väl! Lova mej att du är rädd om dej. Prata med din ekonom och låt honom oroa sej för den ekonomiska biten.

    Värme och respekt till dej!

    /Agneta

  6. Ta hand om dig vännen och bebisen! Kram

  7. ojdå, låter inte bra! Ta hand om dej o bebben nu!! *kram*

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

