Petra Liuski

Ge f*n i den där blicken, tack.

9 kommentarer

Det är förbannat svårt att förklara för andra, anledningen till min sjukskrivning. ”Jag är trött och jag kan inte sova” är sanningen – men dessa ord möts oftast av en ytterst frågande blick. Jag har till och med aktivt valt att förklara det i abstrakta termer som ”graviditetsrelaterade anledningar” för att slippa förklara mig vidare, eller för att slippa försvara mig.

För det är som om trötthet inte är en ok anledning till sjukskrivning, och dessutom som om det är något som alla andra ändå dras med i dagens samhälle. Idag ska vi ständigt beklaga oss över hur trötta vi är och vissa nästan tävlar i att sova minst antal timmar. Det ger status att skryta om hur man slitit med än det ena och än det andra sent in på natten. Eller hur man stigit upp klockan fyra för att yoga, baka och ta en promenad innan jobbet. För mig är det vansinne. För det första behöver jag i normala fall runt åtta timmars sömn för att fungera optimalt. För det andra är jag just nu trött för att jag inte KAN sova.

För faktum är att jag får sova hur mycket jag vill och jag får vila på dagarna. Men ingenting har varit möjligt senaste tiden. Efter en lång period med bara några få timmars vila per dygn sätts mycket ur spel i kroppen kan jag intyga. Att vara så trött att man skakar, för migrän och helst av allt bara vill gråta. DET är att ”vara trött och inte kunna sova” i min värld. Häromnatten låg jag exempelvis vaken till närmare klockan sex på morgonen och vinkade nästan av maken till jobbet innan jag kunde somna för ett par timmars vila. Det är inte det minsta coolt eller statushöjande.

Så till alla er som jagar vakna timmar och pimplar energidrycker för att klara jobbet – det gagnar ingen. Dessutom bidrar beteendet och skrytet till en skevhet i samhället vilket i sin tur kan komma att bli ödesdiger. Och till sist – till alla er som tycker att min anledning till sjukskrivning är nonsens – testa en period. Kom bara ihåg att du inte får balja kaffe i mängder, dricka energidrycker och heller inte medicinera för att få vila. Se även till att du inte kan ligga det minsta bekvämt då du väl lägger dig ner för att sova. Återkom gärna efter det med samma ifrågasättande blick.

Eller så ger du f*n i den där blicken och möter istället mig, och andra som är sjukskrivna av olika anledningar, med helt öppet sinne utan att döma.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

9 thoughts on “Ge f*n i den där blicken, tack.

  1. jätte viktigt inlägg tror jag! eller jag VET.
    jag är bara 21 men har reda hunnit gå in i väggen (för sisådär 5 år) och försöker än idag handskas med de bitar som är kvar av ”väggen”. (annat idag såklart men ändå) tycker det är jätteviktigt att någon vågar ta upp sjukskrivning, fr jag har mött så otroligt negativa kommenterar att jag själv inte alltid vill berätta för att jag skäms. tyvärr. men nu vågade jag! kram!

  2. Jag tycker det är underbart att du står på dig istället för att försöka passa in i de galna ”normerna”. Har själv testat att snitta 3 timmars sömn per dygn under en tremånadersperiod pga den kolik som min äldsta dotter hade. Jag kan verkligen intyga att det inte funkar.
    Och jag tycker att du tar upp en viktig fråga när du ifrågasätter den trend som lett till att det är viktigare att vara ”duktig” enligt oklara yttre värderingar än att formulera sina egna värderingar och vara sann emot sig själv.

    • Tack för din kommentar. Och för att du delar din erfarenhet. Jag tänker att vi behöver ta upp vissa saker och diskutera dem för att faktiskt förtydliga och värdera åsikter och normer.

  3. Tillägg: läste just Nelia och håller med allt!

  4. Jag tycker inte att det är minsta abstrakt med ”graviditetsrelaterade anledningar…”. Det är ju så otroligt individuellt hur kvinnor mår under den perioden. Min äldre dotter har haft ytterst plågsamma graviditeter och skulle inte ha drömt om att jobba. Andra, som du vet, mår nästan som bäst under den här tiden. Kan tillägga att dottern nu har två friska och pigga jättefina pojkar

    • Tack för att du kommenterar och delar med dig. Jag hoppas verkligen att fler kan tänka så här. Att allt är individuellt. Samma sak gäller ju i livet i övrigt. Vissa klarar en viss typ av arbete och belastning bättre än andra, medan ytterligare andra har andra förutsättningar osv. Vi är unika och därför olika – och det är enbart av godo.

  5. Stackare jag förstår dig fullt och hållet! Jag har just denna vecka blivit halvtids sjukskriven och får förklara för var och varannan om varför jag blivit det. Gravid i v 32, ingen sömn om nätterna på grund av ont i rygg/foglossning, värk hela dagar/nätter som lixom aldrig försvinner, möjligen att man klarar att ligga på ett särskilt sätt som ger någon timme sömn men sen börjar även det värka och då är man vaken igen så hela natten, med avbrott hela tiden, som gör att man aldrig är fullt utvilad. På det ska man hetsa med allt vad jobb innebär och köra på som vanligt. I don’t think so. 4 veckor till av detta sen ska jag vara helledig till förlossning. Det tar på kroppen och det är inte meningen att man ska göra något för att ”visa sig duktig” i andras ögon. Helt rätt att du skiter i alla blickar och höjda ögonbryn och tar hand om dig själv! För det är fasiken inte någon tävling, när kroppen säger nej så är det nej. Då kan inget eller ingen ändra på det mer än du själv som vet exakt vad den behöver!

    • Tack för din kommentar. Och tack för att du delar med dig. ja, visst tar kroppen stryk av olika anledningar under en graviditet och det är inte mycket annat att göra än att gilla läget. Lider med dig som har smärtan att dras med. Låter klokt med heltidssjukskrivning.

      jag tycker att det är ett intressant och skrämmande fenomen att många inte tänker hela vägen och att det är så tabu att vi själva är de enda som vet hur saker och ting egentligen känns.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

