Petra Liuski

Kalldusch, kamp och ett NEJ. Fy f*n.

2 kommentarer

Det är ingen hemlighet att den instans i samhället jag hyser mest agg gentemot är Försäkringskassan. Oavsett vad mina ärenden handlat om har det krånglat. Och jag överdriver inte. Antingen har det saknats information, kommit bort intyg eller på annat sätt strulat. Varje gång. Behöver jag tillägga att jag har lång startsträcka när det gäller att ta kontakt med dem? För så är det. Dessutom får jag nästintill alltid olika svar på samma fråga. Förvirrande och besvärligt, minst sagt.

För en tid sedan tog jag sats och skickade jag in läkarintyg för min sjukskrivning, efter att ha dubbel- och trippelkollat alla detaljer som berör mig som egenföretagare. Jag ringde flertalet samtal för att säkerställa med FK att jag gjorde allt rätt från start. So far so good. Och så kom domen förra veckan. I rak motsats till vad jag fått till svar, och i motsats till den info jag hittat på FK’s hemsida så hade min ansökan om sjukpenning avslagits. Ni anar säkert kallduschen. En månads sjukpenning borta. Och med ytterligare fler månader framför mig som sjukskriven… ja, kallsvetten kom som ett brev på posten.

Motiveringen till avslaget var att jag som egenföretagare har en sjukpenning som grundas på min lön och då jag tagit ut noll kronor i lön blir sjukpenningen också noll kronor. Jag vet inte hur många gånger jag frågat om just detta då jag kontaktat FK – om det inte finns någon fallskärm för oss nya egenföretagare som inte hunnit ta ut lön ännu – och fått svaret att då grundas sjukpenningen på en estimerad summa utifrån vad någon med liknande tjänst skulle tjäna. Vad hände med det?

Moloken och frustrerad sitter jag nu här och blickar tillbaka på en uppstart av företaget som inleddes med sängläge  i ett par månader (utan sjukskrivning pga jordens sämsta läkare, men redan då med löfte från FK att det var möjligt att få ersättning om läkarintyg fanns. Jag gav dock upp pga läkarens agerande, något jag ångrar idag då jag förstått att hon gjort fel), sedan följde knappa två månaders jobb (ja, ni förstår ungefär hur mycket man hinner göra – massor av uppstarter men inga avslut) och så nu ett par månader av sjukläge igen (lyckligtvis tog jag mig för att byta läkare och vårdcentral efter en månad och fick tag på en fantastisk läkare). Vilken soppa. Vilken kamp. Och till vilken nytta? Fy f*n är det enda jag kan sammanfatta det med.

I veckan ska jag ta mig i kragen och strida vidare i detta, men först krävs rejäl uppladdning av batterierna för att klara den branta startsträckan.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

2 thoughts on “Kalldusch, kamp och ett NEJ. Fy f*n.

  1. Men fy, jag lider med dig! Jag VET hur jobbiga dom kan vara, ibland grät jag efter jag fått brev eller samtal från dem. Men kämpa på, du kommer att få rätt ♥

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

