Petra Liuski

Sega havrerutor med smak av kola

Lämna en kommentar

havrerutor

Det här var för mig ett helt nytt recept som jag hittade i boken Långpannans lov. Riktigt gott tycke rjag som gillar havrekakor av alla de slag. Originalreceptet heter ingefärsrutor men jag modifierade det lite och här kommer min version:

Till en långpanna:

10 dl havregryn

5 dl vetemjöl

1 dl mörk sirap

5 dl råsocker

2 ägg

250 g smält margarin (mjölkfritt)

1 msk bakpulver

(smaksätt ev med kanel, kardemumma eller ingefära. ca 1 msk malen)

Gör så här:

1. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.

2. Smält margarinet och häll över grynblandningen samt blanda ner de båda äggen. Rör om och blanda ordentligt.

3. Tryck ut smeten i en långpanna, klädd med bakplåtspapper.

4. Grädda i 175 grader tills dess att kakan fått en gyllenbrun färg. Låt svalna något (då stelnar den lite) och skär sedan i bitar innan den får kallna helt.

Tips! Garnera med, eller doppa halva kakan i, smält mörk choklad.

 

 

 

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

