Petra Liuski

Starkare oro nu än då

Lämna en kommentar

wpid-IMG_20120512_174503.jpg

Nu har tiden kommit för den där oron. Jag vet att den hör till, och jag vet också att det inte finns någonting att göra åt saken. Det handlar om oro för att vårt kommande barn inte ska vara friskt eller att det ska uppstå komplikationer som påverkar barnets hälsa under förlossningen. För även om ultraljud visar att allt ser bra ut är det ingen garanti för någonting.

Jag tror som sagt att det är många, för att inte säga alla, som tänker likadant. Kanske är det ett sätt att förbereda sig. Kanske är det ett sätt att jobba sig fram till en avslappnad inställning. Vad vet jag. Jag vet bara att just nu har jag den där oron inom mig. Den försvann visserligen i samma stund förvärkarna tilltog senast minns jag – då hamnade fokus på något helt annat. Så jag misstänker att det blir några veckors oro nu och sedan ”tjoff”, så är den väck.

Något som är intressant är att jag är mer orolig nu och mer nojig än vid första graviditeten (även om jag vet att jag är en av de som bara ”är” och enligt alla omkring mig nästan är för obrydd). Nu har  jag ju något att relatera till, och vet vad det handlar om och vad som kan gå fel. Då, för åtta år sedan, var jag naivt och lyckligt ovetande. Men det ska också poängteras att just nu längtar jag mer än något annat. Vill att lillebror ska komma till världen så att vi får träffa honom.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

