Petra Liuski

Tack Agneta Lundström för denna artikel om mig

9 kommentarer

Min – och alla andra företagares – situation har uppmärksammats av Agneta Lundström för Allt om företagande. Agneta har skrivit en rak och rättvisande artikel som jag gärna delar med mig av här (länk nedan). Jag känner mig så tacksam för att få sådan uppbackning av så många av er. Och det gör mig hoppfull att det finns en vilja hos andra att vara med och skapa möjlighet till förändring.

Länk till artikeln ”Petra Liuski – gravid, sjuk och nekad ersättning” på alltomforetagande.se.

Författare: Petra Liuski

Jag är kommunikationsstrateg, författare och föreläsare. Driver eget, njuter av det goda och drömmer stort.

9 thoughts on “Tack Agneta Lundström för denna artikel om mig

  1. Hej igen!
    Ta bort min kommentar! Den passar inte in i Din slogan – att se möjligheterna.
    Eller låt den stå kvar?
    Den speglar i alla fall mina erfarenheter.

    Har kämpat hårt för att göra motstånd mot denna orättfärdiga utveckling, men de som inte drabbats, vill inte tro det är sant.
    Kanske Du/Ni lyckas bättre än mig, nu när sociala medier finns? Hävda rätten till ett mänskligare regelverk och samhälle!
    Att livet även ska rymmas i affärsvärlden!! Att små företag måste finnas och ha en bra jordmån – för att de ska kunna växa och bli stora.
    Önskar Dig all lycka till! /Eva

    • Tyvärr finns det många som har otroligt dåliga erfarenheter av ”systemet” och med systemet menar jag vårt samhälle. Att ta bort din kommentar tycker jag skulle vara fel och jag tror Petra håller med mej om det. Dina erfarenheter är inte på något sätt roliga och de talar kanske inte om möjligheter, men de belyser ännu ett problem. Om vi blir bättre på att lyfta dom så kanske, kanske det kan bli en ändring. De sociala medierna hjälper faktiskt till. Det är mycket lättare att sprida information och att hitta fler som upplevt liknande saker.

      Tack för din berättelse Eva. Den gör mej ont, men jag önskar dej ändå lycka till!

      /Agneta

    • Återigen – jag lider verkligen med dig. Det är många som vittnat om orättvisor i detta och det gör att jag vill och kommer att kämpa vidare. Vi måste få till stånd en förändring. Även om jag vet att jag inte kommer att kunna dra nytta av den så känns det som om jag vill göra det – och din historia hjälper mig att vilja än mer. Så TACK för ditt mod att berätta.

  2. Jag skall vara helt uppriktig.
    Startar man företag så får man sätta sig in i förutsättningarna.
    Det har du inte gjort fullt ut.
    Du vill jämföra dig som företagare med en anställd.
    Glöm det.

    • Tack för din kommentar – visst har jag satt mig in och ja – jag ska vara precis som en anställd enligt alla regler så det är korrekt även enligt FK och andra. Jag kämpar inte så mycket för min egen sak utan mer för alla företagares sak – och hoppas på en förändring till det bättre på sikt, för alla företagare. Där ligger mitt fokus.

  3. Det här är viktigt och jag lyfter gärna din historia. Nu hoppas vi på förändringar och kanske kan det hjälpa någon annan att orka ta upp kampen.

    /Agneta

    • Redan -92, fanns besked om regeländring på arbetsförmedlingen – att om man gjorde ett Starta Eget-försök och misslyckades, skulle man återgå till tidigare status.
      Det blev jag varse, att det alls inte skett någon ändring, efter drygt ett år. Ett års kamp med A-kassan för min samarbetspartner och tvång att lägga ner både hans firma och mitt AB följde därefter.
      Det var ett rehabiliteringsförsök efter anmäld arbetsskada som aktivt! stoppades. Jag stapplade sedan vidare och lyckades få en anställning, men den blev kortvarig.

      Efter lååång sjukskrivning – fick jag beskedet att FK planerade förtidspension. Jag begärde då utredning av arbetsskadan…
      Det pågår fortfarande i diverse orättfärdiga turer…..

      Anden i flaskan – orättfärdigheten är frisläppt – inte bara litet regelverk som behöver ses över!
      /Eva

      • Oj oj vilken berg och dalbana. Det behövs verkligen en översyn och en ordentlig revidering av de regelverk som finns.

        Hoppas att du Eva hittar styrka och glädje i vardagen trots dessa år av kamp…

    • Vi håller tummarna – framförallt att vi alla företagare får bättre förutsättninagr.

Kommentera gärna, det uppskattar jag!

